Petitie ikwilaudiodescriptie.nl vanaf vandaag live

Net zoals alle televisieprogramma's in ons land via Teletekstpagina 888 voor doven en slechthorenden worden voorzien van ondertiteling, moet audiodescriptie ervoor zorgen dat ook blinde en slechtziende mensen een tv-programma optimaal kunnen volgen. Belangenorganisaties voor blinde en slechtziende mensen hebben de krachten nu gebundeld om politiek en omroepbonzen op te roepen audiodescriptie breed in te voeren op televisie en in de bioscoop.

Audiodescriptie geeft blinde en slechtziende mensen letterlijk een stem die ze, tussen de dialogen door, vertelt wat ze niet kunnen zien. Audiodescriptie werkt via een speciale app die gratis kan worden gedownload. Maar dan moet audiodescriptie wel bij een televisieprogramma worden aangeboden! In bijvoorbeeld Amerika en Groot-Brittannië wordt audiodescriptie al volop toegepast, maar nog niet in ons land.

En dat moet gaan veranderen, vindt ook Eveline Ferwerda van Vereniging Bartiméus Sonneheerdt, initiatiefnemer van de online petitie ikwilaudiodescriptie.nl. "We vinden het niet eerlijk dat er op onze televisie wél een voorziening is voor doven en slechthorenden en niet voor blinden en slechtzienden. Daarom maken ook wij ons sterk om audiodescriptie op de kaart te krijgen: bij televisieproducenten, omroepbazen en de Nederlandse politiek."

Eerste doel van de samenwerkende organisaties op gebied van blinde en slechtziende mensen, is om via de website ikwilaudiodescriptie.nl zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen. Daarna wordt een campagne gestart om politiek en decisionmakers binnen het Nederlandse omroepbestel te motiveren zich ook sterk te maken voor audiodescriptie.

Vanaf vandaag staat de petitie live en kan men handtekeningen zetten op www.ikwilaudiodescriptie.nl

Beeldmateriaal
2 foto's bijgeleverd
[Fotobijschrift] Audiodescriptie moet ervoor zorgen dat ook blinde en slechtziende mensen een tv-programma optimaal kunnen volgen.

Contactpersoon:

Vereniging Bartiméus Sonneheerdt
Eveline Ferwerda, eferwerda@steunbartimeus.nl, 030 693 50 46 of 06 243 450 70

Over Vereniging Bartiméus Sonneheerdt
Al ruim 100 jaar maakt Vereniging Bartiméus Sonneheerdt zich sterk om met innovatieve projecten mensen die blind of slechtziend zijn, jong en oud, zo volwaardig mogelijk te laten deelnemen aan de maatschappij. Projecten die de zelfredzaamheid en participatie verbeteren en zorgen voor meer onderlinge verbinding tussen ziende en niet-ziende mensen.

Vereniging Bartiméus Sonneheerdt - Utrechtseweg 82a - Postbus 999 - 3700 AZ Zeist
(030) 693 50 50 - Meer informatie: www.steunbartimeus.nl

De samenwerkende belangenorganisaties zijn:
Accessibility
Bartiméus