Elk oorlogsgraf heeft een verhaal: zoektocht naar omgekomen dierbaren

In opdracht van de Oorlogsgravenstichting heeft Pia Media BV twee nieuwe documentaires gemaakt met verhalen over Nederlandse oorlogsslachtoffers die overleden zijn en begraven liggen in Australië, Canada, Thailand en Zuid-Korea. In deze films volgen de makers de nabestaanden van oorlogsslachtoffers naar het graf van hun dierbare aan de andere kant van de wereld en wordt hun verhaal vastgelegd.

Zo volgen zij o.a. Freddy de Groot en zijn zoon tijdens de zoektocht naar het graf van hun vader en opa die omkwam bij de aanleg van de Birmaspoorlijn. Josine van Aggelen, die als 7-jarig kind de Japanse aanval op Broome in maart 1942 overleefde, waarbij haar ouders onder haar ogen om het leven kwamen, vertelt geëmotioneerd over haar redding door een Australische Aboriginal. Josine heeft nooit geweten wie haar redder was. 70 jaar na haar redding is Pia Media in Australië een zoektocht begonnen naar wie haar redder is en brengt daarvan verslag uit in de documentaire.

De twee nieuwe documentaires zijn onderdeel van de vijfdelige documentaire-reeks 'Elk oorlogsgraf heeft een verhaal', allen gemaakt door Pia Media. Hierin wordt aandacht besteed aan de verhalen van Nederlandse oorlogsslachtoffers over de hele wereld.

Ter gelegenheid van het 70 jarig bestaan van de Oorlogsgravenstichting zendt het themakanaal ONS in de maand november de volledige serie documentaires uit:
14 november Deel 1 - Nederland
21 november Deel 2 - Europa
28 november Deel 3 - Indonesië
12 december Deel 4 - Thailand en Australië
19 december Deel 5 - Canada en Zuid-Korea

Kabelzender ONS brengt gelijktijdig met de uitzending van de serie' Elk oorlogsgraf heeft een verhaal' een DVD-box uit van de serie, waarmee de actie van de Oorlogsgravenstichting om donateurs te werven, wordt ondersteund.

Over de Oorlogsgravenstichting
De Oorlogsgravenstichting houdt de nagedachtenis aan ruim 180.000 Nederlandse oorlogsslachtoffers levend bij huidige en toekomstige generaties. Dit doen wij door hun levensverhalen te verzamelen en door te geven, en het onderhouden van de 50.000 Nederlandse oorlogsgraven waar ook ter wereld.

Over Pia Media BV
Pia Media heeft sinds 2006 een groot aantal documentaires en reportages gemaakt voor de Oorlogsgravenstichting. De meeste zijn uitgezonden op de Nederlandse televisie. Daarnaast heeft Pia Media films gemaakt over onbekende oorlogsverhalen voor onder andere Omroep MAX. Dit betreft de tweedelige serie 'Archief van Tranen' over de Bersiap-periode in Indonesië; de documentaire 'Wat komen jullie hier doen?' over Indische repatrianten na de Tweede Wereldoorlog, en de documentaire 'Getekend in Westerbork' over de tekenaar Leo Kok, die de concentratiekampen Westerbork, Thersiënstadt, Auschwitz, Mauthausen en Ebensee overleefde en vijf dagen na zijn bevrijding toch nog overleed. Hij is begraven op het Nederlands Ereveld Salzburg.

Over ONS
Televisiezender ONS is een themazender waar het verleden een centrale rol speelt. Met een breed aanbod variërend van nostalgisch amusement, muziek, series en films tot archiefbeelden over serieuzere onderwerpen als de Tweede Wereldoorlog. ONS houdt de herinnering levend met programma's uit en over het verleden.
ONS is te ontvangen via digitale televisie en is bij vrijwel alle Nederlandse kabelaars in het pakket opgenomen.

U bent van harte uitgenodigd de première van de documentaire bij te wonen op vrijdag 4 november om 14.00 uur in Brasserie Huisman (Frederikstraat 36, Den Haag). Mocht u van deze gelegenheid gebruik maken kunt u zich aanmelden via pers@ogs.nl

Tijdens deze presentatie zijn nabestaanden en overlevenden aanwezig. U ben van harte uitgenodigd met hen te praten en hun verhalen op te tekenen.
Heeft u vragen neemt u dan contact op met de Oorlogsgravenstichting, afdeling communicatie Hélène Briaire (pers@ogs.nl of 06-13967511) of met ONS (035-2031280).

Oorlogsgravenstichting