PwC: DSM winnaar van Tax Transparency Benchmark 2016

DSM is winnaar geworden van de Tax Transparency Benchmark 2016. Van de 68 onderzochte bedrijven geeft DSM volgens de onafhankelijke vakjury het meest helder en duidelijk inzicht in zijn fiscale beleid en belastingafdrachten. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde 'Tax Transparency Benchmark' van PwC en VBDO.

Volgens Marc Diepstraten, voorzitter van de belastingpraktijk van PwC, is er onder beursgenoteerde ondernemingen een enorme groei zichtbaar in bewustwording van het belang van fiscale transparantie. "Ruim driekwart van de onderzochte bedrijven communiceert nu over hun fiscale strategie. In 2013 was dit slechts 16 procent. Dat dit in slechts twee jaar tijd met meer 50 procent is toegenomen, wijst er onmiskenbaar op dat het belang van een transparante fiscale strategie ook tot in de boardroom is doorgedrongen."

In de benchmark doen VBDO en PwC verslag van het jaarlijkse onderzoek naar de transparantie van 68 Nederlandse, beursgenoteerde ondernemingen over hun belastingbeleid en -afdrachten. Daarnaast wordt ook gekeken naar de wijze waarop de bedrijven de risico's op fiscaal handelen in kaart brengen, en hoe ze over de tax governance rapporteren.

Diepstraten: "Het rapport geeft goed inzicht in de ontwikkelingen rondom fiscale governance en transparantie. Ondernemingen nemen wel degelijk notie van het publieke en politieke debat over fiscaliteit. Wij denken dat internationale ontwikkelingen rondom tax governance en transparantie nog niet voorbij zijn. De publieke en politieke interesse in fiscaal beleid van ondernemingen zal nog toenemen."

De top 10 van de 2de editie van de Tax Transparency Benchmark:

1) DSM
2) Unilever
3) Shell
4) Randstad
5) Aegon
6) ING
7) KPN
8) Nationale-Nederlanden
9) Rabobank
10) Vastned

1. Voor vragen kunt u terecht bij Thomas Galestien, persvoorlichter PwC, tel. 088-7926177, e-mail: thomas.galestien@nl.pwc.com.

2.Bij PwC willen we een bijdrage leveren aan het vertrouwen in de maatschappij en het oplossen van belangrijke problemen. Wij zijn een netwerk van firma's in 157 landen met meer dan 223.000 mensen. Bij PwC in Nederland werken ruim 4.700 mensen met elkaar samen. Wij zien het als onze taak om kwaliteit te leveren op het gebied van assurance-, belasting- en adviesdiensten. Vertel ons wat voor u belangrijk is. Meer informatie over ons vindt u op www.pwc.nl.

PwC verwijst naar de Nederlandse firma en kan soms naar het PwC-netwerk verwijzen. Elke aangesloten firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Kijk op www.pwc.com/structure voor meer informatie.

PwC