Nieuw landelijke deelfietssysteem HelloVelo start in Amsterdam

Eerste openbare deelfietssysteem ter wereld zonder subsidie of reclame

AMSTERDAM - Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar duurzaam deelvervoer introduceert HelloVelo een eenvoudig en betaalbaar fietsdeelsysteem, waarbij Nederlanders zonder abonnement of pasje overal via hun smartphone hun fiets kunnen oppikken en afleveren. Het is het eerste openbare systeem ter wereld dat niet afhankelijk is van subsidie of reclame.

HelloVelo gaat begin 2017 van start in Amsterdam, waar op tientallen bestaande locaties en stallingen langs de Zuid As, de RAI, de universiteiten, het centrum en verschillende stations ophaal- en afleverpunten worden ingericht. Daarna wordt het systeem in diverse andere grote steden en uiteindelijk in heel Nederland uitgerold.
Bij het openbare fietsdeelsysteem kunnen reizigers met hun smartphone hun reis plannen, de fiets reserveren, betalen en het slot openen. Dat is mogelijk dankzij de samenwerking van drie partijen. Mobilock levert de innovatieve fietssloten, die met een app op de smartphone geopend kunnen worden. GoAbout, de enige multimodale reisplanner van Nederland, levert de app en de website waarop klanten hun reis kunnen plannen en de fietsen kunnen boeken en betalen. De zeventien fietsenwinkels van Het Zwarte Fietsenplan - de grootste fietsverhuurder van Amsterdam - zorgen voor de deelfietsen, robuuste en stevige tranporter modellen. Zo creëren de drie een smart variant van het bekende witte fietsenplan.

Steeds meer grote steden in de wereld starten of subsidiëren een fietsdeelsysteem om de uitstoot van verkeer tegen te gaan. Van Barcelona tot Hangzhou, van Parijs tot New York. Het probleem is vaak dat dit dure investeringen vergt in infrastructuur, zoals betaalzuilen, fietsklemmen en stallingsruimte. Dankzij het gebruik van slimme Mobilock sloten kunnen de fietsen van HelloVelo zonder extra kosten overal gestald, gevonden en opgehaald worden. Zo kan HelloVelo van vrijwel elke plek een ophaalpunt maken en kan het systeem gebruik maken van bestaande voorzieningen.

,,Met behulp van onze technologie en het internet kunnen we een krachtige impuls geven aan iets wat mensen al eeuwen doen: delen. Autodelen, ritdelen, carpoolen en fietsdeelsystemen zijn geen trend, maar een fundamentele transitie, waarbij het gebruik van vervoermiddelen belangrijker is geworden dan het bezit," legt directeur Walter Nieuwendijk van Mobilock uit.

Persoonlijke reisplanner GoAbout denkt dat flexibel deelvervoer leidt tot meer vrijheid van mobiliteit. Via de website of de app helpt het reizigers op verschillende manieren van A naar B te komen, waarbij fietsen vaak de laatste schakel vormt. ,,Er is veel vraag naar een eenvoudig en betaalbaar deelfietssysteem waarbij mensen de hele reis in één flow kunnen plannen, boeken en betalen. Dat bestaat nog niet en dat was voor ons reden om dit actief te ondersteunen," zegt Jacco Lammers van GoAbout.

Klanten van de reisplanner kunnen nu wel fietsen huren, bijvoorbeeld OV-fietsen op stations, maar hier zitten vaak allerlei drempels in het proces: je hebt eerst een OV-chipkaart nodig en een abonnement, je kunt niet reserveren en de fietsen blijken op. 'Gewone' huurfietsen zijn vaak gericht op toeristen: je moet borg betalen en het is veel duurder. HelloVelo neemt deze drempels weg. Het aanbod kan precies op de vraag afgestemd worden en klanten kunnen een dagpas of maandkaart kopen die goedkoper is dan bij andere aanbieders. De partijen hebben bewust niet gekozen voor e-bikes, omdat ze niet het risico van kapotte of lege accu's willen lopen.

VIDEO:

Mobilock B.V.