Winnaars National Geographic Junior Fotowedstrijd in Museon

Bekendmaking winnaars National Geographic Junior Fotowedstrijd 2016 in Museon

Aanstaande zaterdag 29 oktober worden de winnaars van de National Geographic Junior Fotowedstrijd 2016 bekendgemaakt in het Museon in Den Haag. Naast de prijzen die de jonge fotografen winnen, worden hun foto's opgenomen in de prestigieuze 'ICONEN van National Geographic' tentoonstelling in het Museon. Deze onthulling vindt ook aanstaande zaterdag plaats en is voor de kinderen nog een grote verrassing!

Zo'n 5.000 kinderen tussen de 6 en 15 jaar oud, uit Nederland en Vlaanderen, deden mee aan de jaarlijkse National Geographic Junior Fotowedstrijd. Hoofdredacteur Renske Lamers: "Het is echt ongelooflijk hoeveel jong fotografie-talent er in Nederland en België rondloopt. En hoezeer het thema fotografie leeft onder de doelgroep. Elk jaar opnieuw verbazen wij ons over de creativiteit en kwaliteit van de foto's. Het is echt een feest om een platform te kunnen zijn voor deze talenten."

Vakjury
De vakkundige jury, met onder andere presentator en amateurfotograaf Klaas van Kruistum, National Geographic Junior beeldredacteur Jakob Breimer en Canon-fotograaf Steven Ruiter, selecteerde 12 foto's in volgende 4 categorieën: Dier, Landschap, Raar Maar Waar en Reizen. Tijdens de uitreiking zal tv persoonlijkheid Klaas van Kruistum de winnaars in elke categorie bekendmaken. Aansluitend wordt ook de tentoonstelling van de winnende foto's onthuld.

Internationale fotowedstrijd
De jaarlijkse National Geographic Junior Fotowedstrijd is één van de belangrijkste fotowedstrijden voor kinderen in Nederland en België. De winnende foto's worden in het tijdschrift National Geographic Junior gepubliceerd en de makers strijden in december tegen hun internationale concurrenten uit andere National Geographic Kids-landen. De internationale winnaar wordt gekozen door de Amerikaanse vakjury van National Geographic en wint een reis naar Washington D.C in de Verenigde staten, inclusief een bezoek aan de National Geographic Society. Al twee keer won een Nederlandse winnaar deze geweldige prijs. Vorig jaar was dit Senne Mensink uit Markelo.

ICONEN van National Geographic
De tentoonstelling ICONEN van National Geographic is tot 8 januari 2017 te zien in het Museon. De expositie omvat een selectie toonaangevende foto's gemaakt door fotografen van National Geographic. Eén van de bekendste foto's is de in 1984 gemaakte foto van het Afghaanse meisje Sharbat Gula. Zij kwam onlangs wederom in het nieuws inzake haar arrestatie in Pakistan. Vanaf 29 oktober zullen de winnaars van de National Geographic Junior Fotowedstrijd 2016 aan deze tentoonstelling worden toegevoegd.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie
U bent van harte uitgenodigd voor de bekendmaking van de winnaars van de Fotowedstrijd op 29 oktober 2016. Uw kinderen zijn ook welkom. Aansluitend kunt u het Museon bezoeken.
Start programma: 13.00 uur
Bekendmaking winnaars: 13.30 uur
Opening tentoonstelling: 14.00 uur
Einde programma: 14.15 uur

Adres: Museon, Stadhouderslaan 37, Den Haag
Wij horen graag uiterlijk vrijdag 28 oktober a.s. om 13.00 uur of u aanwezig bent. Aanmelden kan via:
Margot Londeman (National Geographic Junior)
Email: margot.londeman@blink.nl

Museon
Het Museon is een interactief museum voor cultuur en wetenschap met een educatieve missie. Het Museon wil mensen inspireren om de wereld te ontdekken en met respect te behandelen. Met de vaste centrale expositie ONE PLANET vervult het Museon zijn door de VN bekrachtigde rol als pionier en inspirator voor het behalen van de 17 wereldwijde duurzame ontwikkelingsdoelen. De expositie etaleert inspirerende oplossingen voor een eerlijke verdeling van voedsel, water en energie en voor het aanvaarden van verschillen tussen mensen.

Bezoekersinformatie
Openingstijden:
dinsdag t/m zondag 11.00-17.00 uur, gesloten op maandag (behalve in de schoolvakanties - alle regio's.)

Stadhouderslaan 37
2517 HV Den Haag
tel. 070 - 33 81 338
info@museon.nl