Geheugenverlies en gebrek aan energie grootste zorg bij ouder worden

De top 3 zorgen in Nederland voor fysieke ongemakken bij het ouder worden zijn geheugenverlies, gebrek aan energie en minder mobiel zijn. Dat het haar grijs wordt en er meer rimpels komen is minder erg. Respectievelijk maken 7% en 6% zich hier zorgen over.

Dit blijkt uit GfK onderzoek waarbij aan 27.000 respondenten, uit 17 landen is gevraagd over welke fysieke problemen men zich het meeste zorgen maakt bij het ouder worden.

Wereldwijd gezien is de angst voor het verliezen van het gezichtsvermogen en geheugenverlies het grootste (beide 38%). Gebrek aan energie volgt daarna met 36%.

Landenvergelijk
Tussen de landen zijn aanzienlijke verschillen als het om zorgen over fysieke ongemakken gaat. Zo is in Spanje, Mexico en Argentinië de angst voor het verlies van het gezichtsvermogen groot; meer dan de helft van de bevolking in deze landen is hier bang voor terwijl dit in Nederland slechts 24% is.

Hoewel geheugenverlies in veel landen in de top 3 staat, verschillen de percentages tussen de landen aanzienlijk; in Spanje (66%), Argentinië (58%), Duitsland (52%), Mexico (51%) en Italië (50%) heeft meer dan de helft van de bevolking deze zorg, terwijl dit in Nederland 33% is.
In Rusland staat het verliezen van tanden in de top 5 terwijl dit in Nederland slechts 14% is.
En waar Japan en Korea zich meer zorgen maken om het krijgen van rimpels en huidverslapping, is dit in Nederland slechts bij 9% van de bevolking het geval. Ook het verliezen van spierkracht staat bij Japan in de top 5 terwijl in Nederland slechts 8% hier angst voor heeft bij het ouder worden.

In de bijlage vindt u het onderzoeksrapport met daarin de volledige vraagstelling en antwoordmogelijkheden.

Geplaatst in:

Voor meer informatie:
Nynke Herder
Marketing en Communicatie Specialist
nynke.herder@gfk.com
T +31 35 6 258 443 M +31 6 25047333

Over het Onderzoek
GfK heeft een online Onderzoek uitgevoerd onder ruim 22.000 consumenten, ouder dan 15 jaar, in 17 landen (Nederland n=1.001). Het veldwerk is uitgevoerd in de zomer van 2016 en de data zijn gewogen op de demografische samenstelling van de online populatie 15+ in ieder land. De landen die meegenomen zijn in dit onderzoek zijn Argentinië, Australië, België, Brazilië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Rusland, Zuid Korea, Spanje, Engeland en Amerika.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

GfK

plaats:
Hilversum
website:
http://www.gfk.com/nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234