Kristallnachtherdenking in Bevrijdingsmuseum Groesbeek

Tijdens de jaarlijkse Kristallnachtherdenking op 9 november a.s. presenteert de Duitse stripauteur Barbara Yelin haar graphic novel 'Irmina' in het Nationaal Bevrijdingsmuseum in Groesbeek. Yelin is winnaar van de Max & Moritz prijs 2016 voor de beste Duitse stripauteur. De indrukwekkende roman 'Irmina' is gebaseerd op dagboeken, gevonden in de nalatenschap van Yelins grootmoeder. Centraal thema: hoe een jonge slimme, eigenzinnige vrouw tot meeloper wordt van het naziregime. De voertaal van de boekpresentatie in het Bevrijdingsmuseum is Duits.

'Irmina' vertelt het verhaal van een verloren liefde, een leven vol tegenstellingen en de medeplichtigheid die ontstaat door, bewust of onbewust, weg te kijken. De ambitieuze en eigenzinnige Duitse Irmina reist midden jaren '30 naar London voor een opleiding tot internationaal secretaresse. Daar leert ze Howard Green kennen, een van de eerste zwarte studenten in Oxford. Ze vinden elkaar in hun streven naar vrijheid en onafhankelijkheid. Hun relatie eindigt abrupt als Irmina, gedwongen door de politieke situatie in Hitler-Duitsland, naar Berlijn terugkeert. Naarmate het naziregime haar grip op de maatschappij verstevigt, lijkt een voorspoedige toekomst alleen weggelegd voor hen die zich conformeren. Maar dat past niet bij Irmina. Of toch wel?

Locatie: Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945, Wylerbaan 4, 6561 KR Groesbeek
Datum: 9 november 2016. Aanvang 19.30 uur. Zaal open vanaf 19.00 uur.
Entreeprijs: 5,00 euro per persoon. Museumkaart geldig
De voertaal van de boekpresentatie is Duits.
Reserveren noodzakelijk: 024-3974404; info@bevrijdingsmuseum.nl
Informatie: www.bevrijdingsmuseum.nl
Facebook: /Bevrijdingsmuseum, Twitter: @bevrijding

Geplaatst in:

Neem voor meer informatie contact op met het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945. Telefonisch via 024-3974404 of per mail; info@bevrijdingsmuseum.nl.

Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945

Groesbeek