Africa Works! laat zien wat wèl goed gaat in Afrika

Africa Works!, het grootste evenement over zakendoen in Afrika van Nederland, helpt MKB'ers, start-ups en social enterprises bij het vinden van financiering voor hun bedrijf of project in Afrika. Africa Works! is op 10 en 11 November in het KIT in Amsterdam.

Ondernemen in Afrika wordt al jaren steeds populairder onder Nederlandse bedrijven. Ook nu een aantal grondstofrijke economieën in Afrika het moeilijk hebben zien zij nog volop kansen. Juist nu moeten zij diversifiëren. Maar hoe financier je je bedrijf?

'Innovation in Finance' is daarom het thema van deze Africa Works!, dat begint met een speech van Klaas Knot, de president van De Nederlandsche Bank. Zakendoen in deze opkomende regio vraagt om innovatieve oplossingen. De honderden aanwezigen uit het bedrijfsleven, NGO-wereld en diplomatie krijgen van experts antwoord op vragen over beschikbare overheidsfinanciering (door RVO), omgaan met volatiele wisselkoersen (INTL FC Stone), opties voor leasing (Afrika-Studie Centrum Leiden), publiek-private samenwerkingen (PPPlab) en mobiel bankieren.

Start-ups en investeerders vinden elkaar

NABC brengt tijdens Africa Works! veelbelovende start-ups en investeerders met elkaar in contact. Onder hen zijn experts op het gebeid van blockchain technologie en het koppelen van Afrikaans IT- talent aan Westerse bedrijven. Tijdens één van de 20 workshops legt het innovatieve fintech bedrijf Simbuka uit welke mogelijkheden mobiele betaal-apps voor bedrijven scheppen.

Ontwikkelingsbank FMO gaat in op de nieuwste mogelijkheden om met behulp van Nederlandse beleggers financiering te verschaffen aan het MKB in Afrika. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) geeft tips over het aanvragen van financiering uit onder meer het Dutch Good Growth Fund (DGGF). Op de tweede dag wordt in vier regionale workshops ingezoomd op het zakelijke klimaat in noord, west, oost en zuidelijk Afrika.

Samenwerken als sleutel tot succes

NABC's Marina Diboma is de gastvrouw van Africa Works! "Het is bijzonder om te zien dat er ondanks de uitdagingen waar Afrika nu voor staat nog altijd enorm veel partijen geloven in de kracht en de potentie van Afrika," aldus Diboma.

"Samenwerking, met name op het gebied van financiering, is cruciaal. Zoals het Afrikaanse spreekwoord zegt: Als je snel wil zijn, loop dan alleen. Maar wanneer je ver wil komen, loop dan samen."

Partners

Africa Works! wordt georganiseerd door de Netherlands-African Business Council (NABC) en wordt ondersteund door het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Ontwikkelingsbank FMO en het Afrika-Studie Centrum Leiden (ASCL). Naast de eerder genoemde partijen zijn er workshops van Clifford Chance, PwC, Atradius, AgriProFocus, SNV, PUM, Rabobank, NpM, Partnership Resource Center, VC4Africa, AMREF, African Business Angels Network en het Koninklijk Instituut voor de Tripen. African Business Magazine en OneWorld zijn media partners van Africa Works!

Over NABC:

NABC vertegenwoordigt zo'n 400 Nederlandse bedrijven die zakendoen in Afrika. We organiseren handelsmissies naar Afrikaanse landen en ontvangen bezoekende delegaties. Onze hoofdtaak is het stimuleren van handel tussen Nederland en Afrika en vice versa. NABC is een (betalende) leden organisatie. Zie voor meer informatie nabc.nl. Perscontact: Arne Doornebal: 06-23220286.

Pers kan zich tot uiterlijk 7 November 17:00 registreren voor Africa Works! door te mailen naar arne.doornebal@nabc.nl. Er wordt dan een registratie-link toegezonden.

NABC