Honderden dekens voor chimpansees Stichting AAP

Stichting AAP riep vorige week op om warme dekens te doneren aan de chimpansees in Almere. En met succes: uit alle hoeken van het land kwamen ruim 250 dekens binnen bij de opvang. Daarmee kunnen de apen komende winter nesten bouwen en zichzelf warm houden wanneer ze een frisse neus willen halen.

De eerste dekens zijn al gretig in gebruik genomen door Fiffy en haar vrienden: https://www.youtube.com/watch?v=tWUTOwR-SGg. En met de nieuwe voorraad zijn ook de andere chimpansees bij AAP gelijk de hele winter van dekens voorzien. De stichting verwacht de komende dagen nog enkele tientallen dekens binnen te krijgen.

"De betrokkenheid van het publiek is hartverwarmend", zegt AAP-directeur David van Gennep. "Mensen zijn spontaan hun zolder opgedoken of inzamelacties in hun omgeving gestart. Er zijn zelfs hobbyclubs speciaal voor Fiffy aan het breien en haken geslagen!" Hoewel AAP de creatieve initiatieven enorm waardeert, is de opvang vooral op zoek naar oude, ongebruikte spullen. Van Gennep: "Zo kunnen we niet alleen veel dieren, maar ook afgedankte spullen een tweede leven geven."

Dekens hebben de chimpansees voorlopig echter genoeg. "Maar we merken dat veel mensen zich alsnog willen inzetten om onze dieren een fijne winter te bezorgen. En dat kan, graag zelfs! Alleen zijn de dieren vanaf nu meer geholpen met oude mobieltjes en lege cartridges." AAP krijgt voor deze recycleproducten een vergoeding die zij rechtstreeks kan gebruiken voor (medische) verzorging van de dieren, zoals extra vitamines en goede wintermaaltijden. "Met drie oude mobieltjes kunnen wij een kleinere aap bijvoorbeeld vijf dagen lang gezond eten geven," legt Van Gennep uit. Een herbruikbaar mobieltje levert de stichting drie euro op.

Inzamelen
Inzamelenveloppen voor mobiele telefoons en cartridges zijn aan te vragen via https://www.aap.nl/nl/help-mee/geef-een-wintergift. AAP heeft inzamelpunten door heel Nederland.

Bekijk hier hoe chimpansee Fiffy en haar vrienden de gedoneerde dekens gelijk in gebruik nemen: https://www.youtube.com/watch?v=tWUTOwR-SGg.

Dit filmpje is rechtenvrij voor gerelateerd redactioneel gebruik ovv bron Stichting AAP. Op aanvraag is tevens een .mov bestand (met en zonder titels) van het filmpje te verkrijgen, evenals aanvullend ruw beeldmateriaal.

Voor meer beeldmateriaal, informatie en interviewverzoeken kunt u contact opnemen met:
Shanti Haas
Persvoorlichter Stichting AAP