Strategy&: R&D-uitgaven bedrijven naar software- én dienstverlening

In 2020 hebben bedrijven het merendeel van hun uitgaven voor R&D verschoven van fysieke producten naar software en diensten. De noodzaak om het concurrentievermogen te behouden is de voornaamste reden waarom bedrijven hun R&D-budget verschuiven. Dat blijkt uit de studie 'Global Innovation 1000' van Strategy&, onderdeel van PwC. Het onderzoek werd dit jaar voor de 12e keer uitgevoerd.

Volgens Arno Pouw, partner bij Strategy&, is de verschuiving goed te verklaren: "Het onderzoek laat zien dat bedrijven die snellere omzetgroei rapporteerden in vergelijking met hun voornaamste concurrenten, 25 procent of meer van hun R&D-budgetten toewezen aan software, dan bedrijven die een langzamere omzetgroei rapporteerden. Deze ontwikkeling zal in de toekomst alleen maar sterker worden."

Als gevolg van de verschuiving naar software en diensten, ziet Pouw ook een verschuiving optreden in de mix van ingenieurs naar data- én software ingenieurs. "Talent verplaatst zich. Je ziet ook een verschuiving bij acquisities naar software- én service ondernemingen."

Uit de jaarlijkse analyse van Strategy& van de grootste 1.000 R&D-investeerders ter wereld blijkt ook dat:

- In 2018 zal naar verwachting de gezondheidssector de computer- en elektronische sector hebben ingehaald en is het de grootste investeerder in R&D ter wereld (USD 165 miljard tegenover USD 159 miljard). De software- en internetsector zal naar verwachting de automobielsector voorbijstreven (USD 129 miljard tegenover USD 105 miljard). Industrie vormt de hekkensluiter van de Top 5 van R&D-investeerders op basis van uitgaven.
- Voor het eerst in de geschiedenis van dit onderzoek groeide het aantal 'Global Innovation 1000'-bedrijven gevestigd in de VS; een stijging van 9,5% jaar-op-jaar.
- De 10 meest innovatieve bedrijven presteren opnieuw beter dan de top 10 R&D-investeerders op de belangrijkste prestatie-indicatoren, net als de afgelopen zeven jaar.
- Maar 3 van de 9 onderzochte sectoren verhoogden hun R&D uitgaven het afgelopen jaar, met de sector software en internet (15,4%) als absolute koploper.
- R&D uitgaven in de VS (+8%) en China (+19%) stegen ten opzichte van 2015, terwijl die in Europa (-9%) en Japan (-8%) daalden.

Nederland is met ruim 6 miljard euro goed voor 1 procent van de totale R&D-uitgaven van alle 'Global Innovation 1000'-bedrijven. Koninklijke Philips is dit boekjaar met een R&D-uitgave van bijna 2 miljard euro koploper in Nederland en staat op plaats 64 in de ranglijst.

Strategy& is een wereldwijd team van praktische strategen dat zich inzet om u te helpen een belangrijk voordeel te halen. We doen dat door samen met u uw moeilijkste problemen op te lossen en u te helpen de grootste kansen te benutten. We baseren ons hierbij op 100 jaar ervaring in strategische consulting, en de ongeëvenaarde functionele- en sectorspecifieke kwaliteiten van het PwC-netwerk. We zijn lid van het PwC-netwerk van firma's in 157 landen met meer dan 223.000 mensen die zich toegewijd richten op het leveren van kwaliteit op het gebied van assurance-, belasting- en adviesdiensten. Ga naar: www.strategyand.pwc.com voor meer informatie over Strategy&.

PwC

AMSTERDAM