UNETO-VNI: 'Reparatie van smartphones is vaak weggegooid geld'

UNETO-VNI waarschuwt mensen die overwegen om hun kapotte mobieltje te laten repareren. De branchevereniging voor elektronicawinkels krijgt steeds meer meldingen dat mensen teveel geld betalen voor slecht uitgevoerde reparaties. Oorzaak is dat malafide reparateurs niet over de juiste kennis van micro-elektronica beschikken en inferieure onderdelen monteren. De kans is groot dat een smartphone kort na zo'n reparatie alweer kuren vertoont en uitvalt. UNETO-VNI adviseert daarom reparaties alleen door erkende reparateurs te laten uitvoeren die gebruik maken van de voorgeschreven onderdelen.

Volgens Rob Wierenga, hoofd consumentenelektronica bij UNETO-VNI, neemt het aantal onbetrouwbare reparatiebedrijven snel toe. 'Om de prijs te drukken, gebruiken deze bedrijven goedkope imitatie-onderdelen van slechte kwaliteit. Mensen realiseren zich niet dat goedkoop in dit geval duurkoop is. Vooral het gebruik van slechte accu's, imitatie-schermen en -displays levert problemen op. En gaat er iets mis, dan kun je als consument geen beroep doen op een fatsoenlijke garantieregeling.'

Malafide reparatiebedrijven maken niet alleen gebruik van onbetrouwbare, goedkope componenten, het ontbreekt hen meestal ook aan vakkennis. Wierenga: 'Iedereen kan zich reparatiebedrijf noemen, maar het uitvoeren van reparaties aan smartphones en andere elektronica is écht een vak. Een erkende reparateur heeft aantoonbare kennis van fijngevoelige micro-elektronica, is op de hoogte van de laatste technische ontwikkelingen en laat zich regelmatig bijscholen.'

Volgens UNETO-VNI loont een goed uitgevoerde reparatie. Niet alleen kan het mobieltje daarna weer langer mee, het is ook goed voor het milieu. De productie van smartphones kost grondstoffen en energie. Mobiele telefoons bevatten bovendien zeldzame materialen die niet gerecycled kunnen worden.

Geplaatst in:

Dick Reijman 079 325 07 53/ 06 224 116 60, d.reijman@uneto-vni.nl, www.uneto-vni.nl, www.twitter.com/unetovni

UNETO - VNI

Zoetermeer