Engels meest gevraagde vreemde taal op vacatures in Nederland

20 oktober 2016 - In Nederland wordt er in 23,6% van de vacatures gevraagd naar kennis van een taal naast het Nederlands. Dit komt overeen met iets meer dan 54.000 vacatures in de index van Adzuna.nl in oktober 2016. De top drie meest gevraagde vreemde talen in vacatures zijn Engels, Duits en Frans. Samen vormen deze drie talen 89,4% van de gevraagde vreemde talen in Nederland.

Na het analyseren van meer dan 200.000 vacatures heeft zoekmachine voor vacatures Adzuna een lijst opgesteld met de meest gevraagde vreemde talen in vacatures en het gemiddelde geadverteerde salaris dat bij de talen wordt aangeboden.

Engels is de belangrijkste vreemde taal met meer dan 34.500 vacatures in Nederland en een aangeboden brutosalaris van Euro34.801. Van alle vacatures in Nederland vragen momenteel 14,8% van de vacatures een Engelse taalvaardigheid. Uit alle vacatures die vaardigheid in een vreemde taal vragen is 63% voor Engels. De sectoren waar Engelse taalvaardigheid het meest gevraagd worden zijn Techniek (21,1%), Verkoop (11,1%) en IT (10,8%).

Thomas De Schuyter, Country Manager van Adzuna Nederland reageert: "Binnen de IT sector is het belangrijk om een goede Engelse taalvaardigheid te beheersen mits dit gevraagd wordt in maar liefst één op de vijf vacatures. De beter betaalde vacatures die je in de IT sector kunt vinden zijn ook de oorzaak dat het gemiddelde geadverteerde brutosalaris 5,1% hoger ligt dan de aangeboden salarissen van vacatures die naar Duits vragen."

10.000 Vacatures in Nederland vragen Duitse taalvaardigheid, dit is 18,2% van alle vacatures die een vreemde taal vragen. Voor deze vacatures wordt er gemiddeld Euro33.110 als brutosalaris aangeboden. De provincies met de meeste vraag naar Duitstaligen zijn Noord-Brabant met 20,8%, Zuid-Holland met 17,0% en Gelderland met 14,2%.

"Met Duitsland als buurland zal er altijd vraag zijn naar Duitstaligen. Opvallend is wel dat er veel vraag is naar Duitstaligen in de logistieke sector voor beroepen zoals Chauffeur, Inkoper en Transportplanner. Ook in de magazijnen is er veel vraag naar werknemers die de Duitse taal machtig zijn.", reageert Thomas De Schuyter.

De derde meest gevraagde taal is Frans, met iets meer dan 4.400 vacatures of 8,2% van alle vacatures die een vreemde taal vragen. Het gemiddeld aangeboden brutosalaris ligt opmerkelijk lager dan Engels en Duits met Euro31.362. Er is voornamelijk vraag naar Franstalige in de Verkoop (25,2%), Techniek (11,2%) en Klantenservice (9,6%).

De aantallen voor niet-Europese talen zijn veel kleiner. Zo zijn er bijvoorbeeld: 95 vacatures voor werkzoekenden die Arabisch spreken, 82 voor Russisch en voor de meest gesproken taal ter wereld, het Mandarijn, zijn er slechts 59 vacatures.

Adzuna heeft één van de meest complete vacature-indexen met vacatures in alle regio's van Nederland. Onze technologie verzamelt alle vacatures van meer dan 170 bronnen. Deze data is genormaliseerd en ontdubbeld. Uitschieters worden in real time verwijderd om gebruikers een nauwkeurig, volledig en actueel overzicht te geven van de arbeidsmarkt.

Meer dan 200.000 vacatures over geheel Nederland werden voor dit onderzoek geanalyseerd. In iedere vacature werd gekeken of er een vreemde taal gevraagd werd.

Bijkomende cijfers en grafieken kunnen gevonden worden op de Adzuna Blog: https://www.adzuna.nl/blog/2016/10/21/welke-vreemde-talen-vragen-werkgevers/

Over Adzuna:

Adzuna.nl is een zoekmachine voor vacatures die maandelijks door meer dan zeven miljoen werkzoekenden gebruikt wordt voor een overzicht van elke baan, overal. Wij doorzoeken duizenden websites zodat onze gebruikers dit niet hoeven te doen en verzamelen miljoenen vacatures wereldwijd op één locatie. Met slimme zoekopties en intelligente data-analyse van de arbeidsmarkt, geven wij werkzoekenden de juiste informatie die ze nodig hebben.

De grondleggers van Adzuna, Andrew Hunter en Doug Monro, ontmoetten elkaar tijdens hun werk bij Gumtree in 2005. In de daaropvolgende 5 jaar bleven ze actief in de internetwereld, bij respectievelijk Qype en Zoopla. In 2010 werd Adzuna vormgegeven op de achterkant van een bierviltje in een kroeg in Londen. De Engelse site ging in 2011 live en de Nederlandse website volgde in januari 2014.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Naam: Thomas de Schuyter
Email: thomas@adzuna.com