Eerste pak A2 melk van Weerribben Zuivel overhandigd aan consument

Aan de rand van het dorpje 'klein' Nederland presenteerde Weerribben Zuivel vandaag haar nieuwe product A2 halfvolle melk. Eigenaar Klaas de Lange overhandigde vandaag het eerste pak aan Tanja Wiegersma uit Zwolle (consument) die moeite heeft met het verteren van 'gewone' koemelk.

Klaas de Lange: "De A2 melk van Weerribben Zuivel ziet er uit als gewone melk, smaakt als gewone melk en bevat al het goede dat koemelk van nature bevat. Het verschil met gewone melk is het type eiwit in de melk, wat alleen door specifieke koeien (oerkoeien) gegeven wordt. In landen waar A2 melk wordt verkocht, zijn veel consumenten positief over de voordelen die deze oermelk biedt. Wij hopen in Nederland ook veel mensen blij te kunnen maken met onze lekkere A2 halfvolle melk."

Koemelk bevat eiwit, waarvan 82% caseïne. Vroeger bevatte alle koemelk betacaseïne A2, de zogenaamde oermelk. Eeuwen geleden, als gevolg van migratie en domesticering, vond er bij de Europese rassen een mutatie plaats waardoor de genetische samenstelling in het bètacaseïne eiwit veranderde. Deze nieuwe variant van bètacaseïne is bekend als het eiwit A1-bètacaseïne. Sommige mensen zijn intolerant voor A1 melk eiwit, wat zich uit in problemen met de vertering. A2 melk is voor verscheidene mensen makkelijker te verteren.

Klaas de Lange: "De koeien die de A2 melk van Weerribben Zuivel gaan leveren, zijn door middel van haaronderzoek speciaal geselecteerd. Deze 'oerkoeien' worden apart gehouden en hun melk wordt apart verwerkt. Op dit moment leveren wij alleen A2 halfvolle melk. Binnenkort zullen wij ons A2 zuivel assortiment echter verder uitbreiden."

De A2 halfvolle melk van Weerribben Zuivel is vanaf maandag 24 oktober te koop in de bio-speciaalzaak.

Geplaatst in:

Voor meer informatie en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Edwin Crombags: edwin.crombags@weerribbenzuivel.nl of telefonisch via 06-28534576

Weerribben Zuivel
Aan de rand van Nationaal Park Weerribben-Wieden, ligt de zuivelboerderij van familie De Lange. Om precies te zijn, in "Klein Nederland", het bruggetje over, langs het ooievaarsnest en dan rechtdoor...... rietvelden, graslanden en water, met daartussen afwisselend bomen. Weerribben Zuivel heeft ervoor gekozen het bedrijf aan te passen aan de omgeving: extensieve, biologische veehouderij, met daarnaast een ambachtelijk zuivelfabriekje. Met meer dan 30 producten hebben ze een veelzijdig assortiment zoals o.a. vla, yoghurt, kwark en natuurlijk melk.

Weerribben Zuivel B.V.

Nederland- Overijssel