‘Mediamonitoring belangrijk maar nog te weinig benut’

Marketeers en directeuren erkennen in ANP-onderzoek:
'Mediamonitoring belangrijk maar nog te weinig benut'

Rijswijk, 20 oktober 2016 - Mediamonitoring wordt nog te weinig effectief ingezet als middel om goed te volgen waar en hoe er over de eigen organisatie en markt wordt bericht. Dat blijkt uit een onderzoek van Kantar TNS in opdracht van het ANP. Driekwart van de ondervraagde marketeers en directeuren zegt het monitoren van de berichtgeving in de media over hun bedrijf belangrijk te vinden, maar slechts een kwart geeft aan er voldoende vanaf te weten.


Voor het ANP-onderzoek is uitgebreid gesproken met PR- en media-experts en werd een kwantitatief onderzoek gehouden onder 121 marketeers en directeuren van bedrijven met twintig werknemers of meer. Daaruit komt onder meer naar voren dat mediamonitoring gezien wordt als instrument voor organisaties om tijdig op ontwikkelingen en nieuws in te spelen. Die tijdigheid is des te belangrijker in een wereld waarin ontwikkelingen razendsnel gaan en sociale media, naast print en RTV-media, een steeds prominentere rol spelen in de dynamiek en kleuring van het nieuws.

In het hart van het nieuws
"Het ANP zit als persbureau en als zakelijk dienstverlener elk moment van de dag in het hart van het nieuws", zegt Guido van Nispen, CEO van het ANP. "We weten alles over mediamonitoring en -analyse en we weten ook hoe belangrijk het voor bedrijven en organisaties is om nieuws, trends en sentimenten rond eigen bedrijf, merk en sector scherp te volgen. Het is goed te constateren dat marketeers en directeuren die mening delen, tegelijk is het jammer te constateren dat het kennisniveau beperkt is. Maar daar kunnen wij als kennispartner ook iets aan veranderen."

Kennis delen met bedrijven en organisaties
Gezien het belang enerzijds en de achterblijvende inzet anderzijds gaat het ANP de komende tijd extra middelen aanbieden om bedrijven en organisaties verder te helpen met hun mediamonitoring. "We delen onze kennis maar al te graag met onze klanten", zegt Edwin de Groot, manager marketing & producties van het ANP. "We presenteren vandaag de whitepaper met het onderzoek van Kantar TNS. Verder komen er onder andere webinars en kennissessies. Bovendien zijn de informatiespecialisten van het ANP beschikbaar voor advies op maat." De whitepaper van het ANP over mediamonitoring is gratis aan te vragen via de website van het ANP: http://www.anp.nl/mediamonitoring.


Over het ANP
Iedereen kent het ANP. Het Algemeen Nederlands Persbureau bestaat sinds 1934 en levert jaarlijks honderdduizenden nieuwsberichten, foto's, radiobulletins en video's. Nederlandse media hebben langjarige relaties met het ANP. Daarnaast werkt het ANP nauw samen met de grote internationale nieuwsagentschappen. Een snel groeiend aantal bedrijven, organisaties en overheidsdiensten zet het ANP in voor mediadistributie, mediamonitoring, strategische analyses, contentcreatie en andere services.
Check www.anp.nl voor een overzicht van de producten en diensten van het ANP.

Voor meer informatie:
Het ANP
Henny Engberts, telefoon +31 70 4141103 (direct)
Mobiel: +31 622411086
henny.engberts@anp.nl

ANP

plaats:
Rijswijk
website:
http://www.anp.nl/

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen