Sligro moet detailhandel staken

De burgemeester van Arnhem wil dat de zelfbedieningsgroothandel Sligro de verkoop van sterke drank aan particulieren staakt. Dit valt te lezen in een brief die de burgemeester aan Sligro heeft verzonden, waarin wordt aangekondigd dat het bedrijf per overtreding een dwangsom aan de gemeente dient te betalen. Sligro is in de gelegenheid gesteld te reageren op dit voornemen.

Aanleiding voor het opleggen van de dwangsom is de aankoop door een verbalisant van de gemeente van twee flessen whisky. De verbalisant beschikte over een Sligro-pas die geregistreerd stond als hobbyclub met als activiteit het hobbymatig organiseren van kook-, rook- en bbq-bijeenkomsten.

De burgemeester stelt dat de verkoop gelet op die doelstelling moet worden aangemerkt als verkoop aan particulieren. Hiervoor is een slijtvergunning nodig, waarover Sligro niet beschikt.

De burgemeester reageert met zijn aanzegging op een verzoek van de brancheorganisatie voor slijters, de Koninklijke SlijtersUnie. Die heeft ook verzoeken om handhaving neergelegd bij Breda, Enschede, Deventer, Gorinchem, Den Haag, Groningen, Den Bosch, Maastricht, Ouderkerk aan de Amstel en Utrecht. Eerder had de burgemeester van Enschede al een waarschuwingen gegeven aan Sligro.

Sligro telt in Nederland 50 zelfbedieningsvestigingen. De SlijtersUnie maakt zich hard om in al die vestigingen de detailhandel van sterke drank te beëindigen.

Ron Andes, voorzitter van de SlijtersUnie: 'Het is een publiek geheim dat half Nederland inkoopt bij zelfbedieningsgroothandels als Sligro. Het door Sligro gehanteerde beleid ten aanzien van afgifte van klantenkaarten brengt met zich mee dat verkoop van producten zich niet beperkt tot detaillisten maar zich tevens uitstrekt tot overige bedrijven, verenigingen of stichtingen, en ook tot vrije beroepsbeoefenaren. De arts of advocaat die als een vrije beroepsbeoefenaar een pas ter beschikking heeft kan uiteraard niet als detaillist worden aangemerkt. Hetzelfde geldt voor (bestuursleden van) de tennisvereniging of de plaatselijke kookclub.'

Andes gaat er vanuit dat ook de overige gemeente het Arnhemse standpunt zullen volgen.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Marc Houben 040 245 37 85 of Ron Andes 06 3434 5222.

Koninklijke SlijtersUnie

Eindhoven