Weerribben Zuivel introduceert A2 melk in de biologische speciaalzaak

Weerribben Zuivel introduceert A2 halfvolle melk in de biologische speciaalzaak. Eigenaar Klaas de Lange overhandigd op donderdag 20 oktober het eerste pak A2 melk aan een consument die moeite heeft met het verteren van 'gewone' koemelk. De A2 melk van Weerribben Zuivel ziet er uit als gewone melk, smaakt als gewone melk en bevat al het goede dat koemelk van nature bevat. Het verschil met gewone melk is het type eiwit in de melk, wat alleen door specifieke koeien (oerkoeien) gegeven wordt.

Koemelk bevat eiwit, waarvan 82% caseïne. Vroeger bevatte alle koemelk betacaseïne A2, de zogenaamde oermelk. Eeuwen geleden, als gevolg van migratie en domesticering, vond er bij de Europese rassen een mutatie plaats waardoor de genetische samenstelling in het bètacaseïne eiwit veranderde. Deze nieuwe variant van bètacaseïne is bekend als het eiwit A1-bètacaseïne. Sommige mensen zijn intolerant voor A1 melk eiwit, wat zich uit in problemen met de vertering. A2 melk is voor sommige mensen makkelijker te verteren. In landen waar A2 melk wordt verkocht, zijn veel consumenten positief over de voordelen die deze oermelk biedt.

De koeien die de A2 melk van Weerribben Zuivel gaan leveren, zijn door middel van haaronderzoek speciaal geselecteerd. Deze koeien worden apart gehouden en hun melk wordt apart verwerkt.
Er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken gedaan over A2 melk, die de voordelen van betacaseïne A2 in de vertering ondersteunen. De meest recente menselijke studie is gepubliceerd in The European Journal of Clinical Nutrition (juni 2014). Deze studie toont het verschil aan tussen het verteren van A1 en A2 melkeiwit.

De A2 halfvolle melk van Weerribben Zuivel is vanaf maandag 24 oktober te koop in de bio-speciaalzaak.

Geplaatst in:

PERSBIJEENKOMST
Graag nodigen wij u uit om aanwezig te zijn bij de persbijeenkomst op donderdag 20 oktober om 13.00 uur. Eigenaar Klaas de Lange zal het eerste pak A2 melk dan aanbieden aan een consument.
Locatie: Veldhuisweg 9 - 8362 VB Nederland (Ov.)

Voor meer informatie en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Edwin Crombags: edwin.crombags@weerribbenzuivel.nl of telefonisch via 06-28534576
Weerribben Zuivel

Aan de rand van Nationaal Park Weerribben-Wieden, ligt de zuivelboerderij van familie De Lange. Om precies te zijn, in "Klein Nederland", het bruggetje over, langs het ooievaarsnest en dan rechtdoor...... rietvelden, graslanden en water, met daartussen afwisselend bomen. Weerribben Zuivel heeft ervoor gekozen het bedrijf aan te passen aan de omgeving: extensieve, biologische veehouderij, met daarnaast een ambachtelijk zuivelfabriekje. Met meer dan 30 producten hebben ze een veelzijdig assortiment zoals o.a. vla, yoghurt, kwark en natuurlijk melk.

Weerribben Zuivel B.V.

Nederland-Overijssel