Mededeling RDW over benaming bestuurder-ondersteunende systemen

In de media zijn verschillende berichten opgedoken over de benamingen die gebruikt worden voor bestuurder-ondersteunende systemen. Hieronder een uitleg over de in de auto-industrie gehanteerde terminologieën.

Ondersteuning van de bestuurder
Er zijn op dit moment nog geen echt zelfsturende voertuigen op de markt. Wel worden bestuurder-ondersteunende systemen vaker ingebouwd. De bestuurder moet hierbij nog steeds de auto onder controle hebben. Hij moet altijd in kunnen grijpen.
Hoewel de huidige bestuurder-ondersteunende systemen dus nog veel van de bestuurder eisen, vindt de RDW dat deze systemen uiteindelijk de veiligheid ten goede komen.

Naamgeving
Autofabrikanten gebruiken voor deze geavanceerde bestuurder-ondersteunende systemen commerciële benamingen zoals Steering Pilot, Piloted Driving, Auto Pilot en Lane Assist. Een dergelijke naam kan de suggestie wekken dat er sprake is van een zelfrijdende auto. Dat is nog niet het geval. De fabrikanten zijn op zich vrij in de keuze van commerciële benamingen. De RDW vindt het van belang dat bestuurders goed worden geïnformeerd door de fabrikanten over deze systemen en het juiste gebruik ervan.

Geplaatst in:

RDW