Fairphone 2 geeft haar duurzame, modulaire ontwerp een compleet nieuw uiterlijk

Hernieuwd ontwerp van de behuizing toont de kracht van modulariteit

Amsterdam, Nederland, 18 oktober 2016 - Vandaag onthult Fairphone op kleurrijke wijze haar meest recente stap op weg naar eerlijke elektronica. De opnieuw uitgebrachte Fairphone 2 - met een her-ontworpen beschermende behuizing in vier kleurenvarianten - geeft het modulaire flagship toestel van de social enterprise een compleet nieuwe look. Daarmee trekt de Fairphone 2 de aandacht van een nieuw publiek en krijgen de 50.000 huidige bezitters de mogelijkheid om hun telefoon een nieuw uiterlijk te geven.

Een repareerbare, te personaliseren telefoon die lang meegaat

De Fairphone 2 viel bij het verschijnen op de markt in December 2015 al meteen op ten opzichte van andere smartphones. Niet alleen ondersteunt de telefoon sociale verbeteringen in de hele toeleveringsketen, het is ook 's werelds eerste modulaire telefoon. Fairphone gebruikt modulair ontwerp om telefoons te maken die lang meegaan. Daarnaast is deze benadering een directe aanklacht tegen de hypersnelle telefoon-vervangingscyclus die zo diep zit ingebakken in het gedrag van consumenten en in de industrie.

Om het doel van Fairphone te ondersteunen en telefoons te maken met een levensduur die het gemiddelde in de branche ver overstijgt, heeft Fairphone in de eerste plaats de focus gelegd op repareerbaarheid. Hierdoor is de Fairphone 2 makkelijk te openen en kan het meest schadegevoelige component- het scherm- vervangen worden in minder dan een minuut en zonder gereedschap. De andere modules kunnen gerepareerd worden met enkel een schroevendraaier. Als gevolg deelde iFixit voor het eerst de maximale score uit (10 van de 10) voor repareerbaarheid van de Fairphone 2. Naast duurzaamheid versterkt doe-het-zelf reparatie ook het gevoel van eigenaarschap en de verantwoordelijkheid van kopers voor hun toestellen.

Fairphone 2's ontwerp bestaat uit een geïntegreerde beschermende behuizing die een additioneel hoesje overbodig maakt. De nieuwe behuizing opent voor Fairphone mogelijkheden met betrekking tot een ander enorm voordeel van modulariteit: personalisatie. Deze nieuwe hoesjes zijn slanker, in vier uitvoeringen verkrijgbaar en - dankzij een nieuwe tweedelige constructie- makkelijker te bevestigen en te verwijderen. Dit hernieuwde ontwerp maakt de Fairphone 2 interessant voor een nieuw publiek en geeft bestaande gebruikers de kans om hun telefoon betaalbaar een metamorfose te geven en er nog langer van te genieten.

Vernieuwing van onderdelen kan eveneens de levensduur van toestellen verlengen, en dit is dan ook de volgende stap van Fairphone in het kader van productontwikkeling. De cameramodule is het eerste onderdeel dat door het bedrijf zal worden verbeterd. Additionele details worden in de komende maanden vrijgegeven.

Fairphone's inspanningen zijn de afgelopen weken erkend en bezegeld met een reeks prestigieuze awards, onder welke de Lovie Award voor het beste van het Europese Internet, en heeft oprichter Bas van Abel de Duitse milieuprijs gewonnen en staat hij op de 15de plaats in Trouw duurzame top 100.

Levenscyclusanalyse (LCA) bewijst voordelen van modulaire benadering

Met een modulaire benadering van het ontwerp, wil Fairphone de levensduur van producten verlengen en de algehele ecologische voetafdruk voor het produceren van smartphones terugdringen. De herlancering van Fairphone 2 met een nieuw hoesdesign komt onder andere uit deze gedachte voort - het behoeft geen uitleg dat het maken van nieuwe hoesjes minder CO2-uitstoot veroorzaakt dan het productieproces van een volledige telefoon.

Uit de recentelijk door het Fraunhofer Instituut uitgevoerde levenscyclusanalyse (LCA) van de Fairphone 2, blijkt dat het bedrijf de juiste koers volgt. Het feit dat Fairphone-bezitters al honderden doe-het-zelf reparaties hebben uitgevoerd om hun telefoon in goede staat te houden is daar een mooi testament van. De analyse bevestigt dat een repareerscenario dat uitgaat van vijf jaar gebruik het aardopwarmingsvermogen (GWP of CO2-uitstoot) met plusminus dertig procent zou terugdringen*. Daarnaast onthulde het onderzoek dat de milieu-impact gedurende de hele levensduur niet significant toeneemt als gevolg van de modulaire constructie. Het volledige levenscyclusanalyse-verslag wordt in loop van de komende weken gepubliceerd.

Fairphone 2 verkrijgbaar voor Euro525 met hoesje in nieuwe uitvoering

Europese kopers kunnen de telefoon vooruitbestellen via Fairphone's online winkel. Alle aankopen van de Fairphone 2 blijven daarnaast in het teken staan van Fairphone's doelen om eerlijke materialen te gebruiken, werkomstandigheden en hergebruik en recycling te verbeteren.

###

* The environmental benefit of extending the lifetime of Fairphone 2 can be quantified with a Life Cycle Assessment. The reduction of 30% of the emissions becomes apparent when comparing the total emissions per year of the baseline scenario of an average of 3 years of use (average for smartphones in Europe is often around 2 years) and the repair scenario, enabled by the modularity of Fairphone 2 of five years (including the replacement of modules).

Noot voor de redactie

Fairphone-oprichter Bas van Abel is de ambassadeur van de Dutch Design Week 2016 (22-30 oktober).

Op 5 oktober bezocht Mark Rutte de Fairphone-kantoren.

Over Fairphone
Fairphone is een maatschappelijk betrokken onderneming die krachten wil mobiliseren voor eerlijke elektronica. Wij maken niet alleen telefoons om ze te verkopen, maar ook om de toeleveringsketen te ontsluiten en nieuwe relaties tussen mensen en hun producten tot stand te brengen. Wij creëren een positieve impuls in de hele waardeketen - van mijnbouw en ontwerp tot productie en levensduur - en verbreden de markt voor producten waarin ethiek een hoofdrol speelt. Samen met al onze stakeholders werken we aan nieuwe manieren om producten te maken.

Foto's, video's, factsheets en ander materiaal is beschikbaar via de perspagina van Fairphone: https://www.fairphone.com/nl/over/pers/

Fairphone 2 belangrijke technische specificaties

Weergave
5-inch, full-hd LCD scherm