Wereld Armoededag: actie voor dakloze jongeren

Op 17 oktober 2016, voert het Europese FEANTSA Youth Network actie ter gelegenheid van Wereld Armoededag. In een gezamenlijke Europese actie zal het netwerk aandacht vestigen op het recht van iedere jongere op een (t)huis. Leden van het netwerk zullen op een ludieke manier stil staan bij het groeiende probleem van dakloosheid onder jongeren in Europa. In Nederland zijn er namelijk nog steeds circa 9000 zwerfjongeren en is de aansluiting tussen Jeugdzorg en zorg na je 18e nog steeds niet goed genoeg geregeld.

Het FEANTSA Youth Network is in 2014 opgericht en bestaat uit jonge mensen uit heel Europa, die werken met en voor jongeren die dakloos zijn geworden. Het Youth Network wordt gecoördineerd door de 'European Federation of National Organisations Working with the Homeless (FEANTSA)'. Eén van de doelen van het netwerk is het benutten van mensenrechten in de bestrijding van dakloosheid onder jongeren.

De leden van het netwerk willen aandacht vragen voor dakloosheid onder jongeren en dat dakloosheid voorkomen kan worden door simpelweg erkende mensenrechten daadwerkelijk uit te voeren. Het recht op veilig opgroeien en het recht op huisvesting maakt daar deel van uit. Daarom is er een handleiding gemaakt 'Youth Rights! Right Now! Ending Youth Homelessness: A Human Rights Guide' door een Canadese organisatie 'The Homeless Hub'. De handleiding is bedoeld om jongeren zelf op weg te helpen bij het oplossen van het grote probleem van dakloosheid. Deze handleiding wordt momenteel vertaald in het Nederlands/Belgisch en zal later dit jaar worden aangeboden aan Marith Volp, lid van de Tweede Kamer.
Tijdens de Wereld Armoededag zullen de leden van het netwerk filmpjes maken van de activiteiten op die dag. Ook zal daarin uitleg worden gegeven over het Youth Network en de doelen die zij nastreeft.

FEANTSA is de Europese koepelorganisatie voor instellingen voor maatschappelijke opvang van en hulpverlening aan dakloze mensen, www.feantsa.org In Nederland wordt FEANTSA vertegenwoordigd door de Federatie Opvang, www.opvang.nl

Het FEANTSA Youth Network wordt in Nederland vertegenwoordigd door Yara Hummels van Stichting Humanitas Onder Dak Twente, 06-52093489 of 06-40341822.

Federatie Opvang

Amersfoort