Nieuwe kentekenreeks voor bedrijfswagens

Op vrijdagochtend 14 oktober 2016 is de RDW gestart met de uitgifte van een nieuw kenteken voor alle lichte bedrijfswagens. Het bestaat uit de combinatie 'letter, cijfer, cijfer, cijfer, letter, letter'. De 1e variant is V-001-BB.

Vier jaar
De vorige reeks heeft de RDW bijna vier jaar uit gegeven. De nieuwe kentekenreeks zal naar verwachting ook ongeveer vier jaar mee gaan. Het is de 11e combinatie van het Nederlandse kenteken voor bedrijfsauto' s sinds de landelijke registratie in 1951 in Nederland begon. Daarmee loopt deze kentekenreeks voor op de kentekenreeks van personenauto's.

Bevestiging
Het kenteken is belangrijk voor de handhaving van verkeersveiligheid en voor opsporingsautoriteiten. Via het kenteken kan de RDW alle technische gegevens en de gegevens van de eigenaar/houder achterhalen. Het is daarom ook van belang dat kentekenplaten goed zijn bevestigd aan de auto, zodat ze niet gemakkelijk te stelen zijn. Zie ook op de websites van de voertuigbranche en RDW: www.stavc.nl en www.rdw.nl.

Geplaatst in:

Noot voor de pers, niet voor publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hans van Geenhuizen, tel 079 345 82 61. E-mailen kan ook naar persvoorlichting@rdw.nl.

RDW
De RDW, uitvoeringsorganisatie van de Nederlandse overheid, registreert gegevens van voertuigen, hun eigenaren/houders en de afgegeven documenten zoals kenteken- en rijbewijzen. Het verstrekken van informatie over deze zaken aan bijvoorbeeld politie, Belastingdienst en gemeenten behoort ook tot de taken. Daarnaast bewaakt de RDW de veiligheids- en milieuaspecten van het Nederlandse voertuigpark en schept hij voorwaarden ter voorkoming en bestrijding van fraude en criminaliteit. Vanuit deze achtergrond adviseert de RDW belanghebbenden, voert hij overleg in EG- en ECE-verband en speelt hij een centrale rol in de internationale informatie-uitwisseling. Alle werkzaamheden vinden plaats in het algemeen belang van de voertuigbezitters.

RDW

Zoetermeer