Finale Nederlands kampioenschap striptekenen voor de jeugd

Op zaterdag 15 oktober wordt tijdens Stripfestival Breda bepaald wie de winnaars zijn van het Nederlands Kampioenschap Striptekenen voor de jeugd 2016. Uit heel Nederland komen de twintig finalisten van het NK naar het Chassé Theater in Breda. In de voorrondes hebben zij namelijk hun talenten getoond en ze zijn nu uitgenodigd om in een echte stripbattle hun tekenkunsten te laten zien. Er zijn drie leeftijdscategorieën en per categorie maken de finalisten kans op een fraaie trofee en een stripboekenpakket ter waarde van 500 euro.

De finale duurt van 11.00 tot 14.00 uur waarna de jury zich over de strips zal buigen. Eric Heuvel, de bekende striptekenaar van o.a. January Jones, is de voorzitter van de jury. Daarnaast zitten in de jury Aimée de Jongh (De wespendief en Reborn) en Emma Ringelberg, de winnares van het NK van 2009 die inmiddels gepubliceerd wordt in het Stripblad Eppo.

Om 15.00 uur maakt de voorzitter van de jury bekend wie de kampioenen van het NK Striptekenen 2016 zijn.

De finalisten zijn:

Categorie 9 t/m 11 jaar
Daan Verhulst - Oudenbosch, Zonne Thomassen - Echt, Helia Erami - Roermond
Jelle Snijders - Rotterdam, Rens van Vugt - Oosterhout, Joost Montforts - Echt
Britt Langerak - Meerkerk, Lucas Fisher - Eindhoven, Mark Meijer - Schiedam

Categorie 12 t/m 14 jaar
Luna Schot - Dordrecht, David Hut - Leek, Fenne Maurer - Hardinxveld-Giessendam, Rivkah van Engelenhoven - Leiden, Dirk van der Kroft - Leiderdorp, Samuel Zevenhuizen - Zoeterwoude, Huda Shahed - Ugchelen

Categorie 15 t/m 17 jaar
Isabelle Vogel - Dordrecht, Emilio Stoppelenburg - Bodegraven

OVER STRIPFESTIVAL BREDA

Stripfestival Breda is het grootste stripfestival van de Benelux en beleeft dit jaar haar achtste editie in het Chassé Theater in Breda. Honderden tekenaars en standhouders uit de hele wereld presenteren hun nieuwste uitgaves in het weekend van 15 en 16 oktober. Hoogtepunten van deze editie zijn het NK Striptekenen voor de jeugd, de Suske en Wiske veiling voor SOS Kinderdorpen en de uitreiking van de Stripcultuurbeurs 2016.

Het Chassé Theater is op zaterdag geopend van 10.00 tot 18.00 uur. Op zondag van 10.00 tot 17.00 uur.

Entree is voor kinderen t/m 16 jaar gratis. De on-line tickets kosten Euro 6,50 per dag.

Voor meer informatie over het NK Striptekenen en Stripfestival Breda kunt u contact opnemen met Rob van Bavel (voorzitter stichting Strips in Beeld), 0162-461110 / r.vanbavel@stripfestivalbreda.nl

Kijk ook op www.nkstriptekenen.nl en www.stripfestivalbreda.nl

Strips in Beeld

Oosterhout