Nieuw rapport OESO bevestigt: Nederlanders drinken steeds minder

Nederlandse jongeren behoren tot minst extreme drinkers van Europa
Uit de meest actuele cijfers afkomstig uit het laatste onderzoek 'Society at a Glance 2016' van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) blijkt dat Nederlandse jongeren behoren tot de minst extreme drinkers van Europa. Met 16 procent van de meisjes en 17 procent van de jongens van 15 jaar die twee keer of meer dronken zijn geweest scoort Nederland ver onder gemiddeld. Slechts 5 van de 29 landen die mee hebben gedaan scoren beter.

Nederlandse volwassenen drinken steeds minder
Niet alleen jongeren drinken verantwoord, maar ook volwassenen. Uit het rapport komt ook naar voren dat de gemiddelde alcoholconsumptie onder volwassenen met 17% is gedaald sinds 2000. Het OESO-gemiddelde is 8,9 liter per persoon per jaar. Nederland scoort met 8,4 liter onder dat gemiddelde. Alcoholconsumptie is door de OESO gedefinieerd door jaarlijkse verkoop van pure alcohol in liters per persoon van 15 jaar en ouder.

Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk rapporteerden een aanzienlijk hogere consumptie van alcohol met 11 liter of meer per persoon per jaar. Lage alcoholconsumptie komt voor in Turkije en Israël, maar ook in opkomende economieën Indonesië en India, waar religieuze en culturele tradities alcoholgebruik beperken onder sommige groepen.

Peter de Wolf, directeur STIVA: "Deze actuele cijfers maken duidelijk dat de ontwikkelingen in Nederland zeer positief zijn. Het Nederlandse alcoholbeleid met een mix van wetgeving, goede handhaving en zelfregulering vanuit de branche van de afgelopen jaren, is duidelijk effectief geweest. Het is belangrijk dat deze resultaten zoals die in de praktijk te zien zijn, leidend zijn voor toekomstig alcoholbeleid."

STIVA vindt het opvallend dat recente rapporten vooral hinten op verhoging van de accijns op alcoholhoudende drank. De Wolf: "Als je kijkt naar landen die de afgelopen decennia gewerkt hebben met zeer hoge accijnzen, zie je dat daar juist meer gedronken wordt. In Noorwegen is alcoholconsumptie sinds 2000 gestegen met 2%, in Noorwegen met 7% en in Zweden zelfs met 16%. In Nederland dus een daling van 17%. Ook wordt in deze landen veel meer aan bingedrinken gedaan. Waarom zouden we maatregelen kiezen uit landen die het slechter doen? Dat is geen verstandig beleid."

Over STIVA
Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).

Mocht u vragen hebben dan kunt u contact opnemen met Peter de Wolf, directeur van STIVA
M: +31 (0)6 4613 9326
T: +31 (0)70 76 201 76