TradeYourTrip wint belangrijke rechtszaak van TUI Duitsland

TradeYourTrip bestaat pas een half jaar maar boekt nu al revolutionaire resultaten. Onlangs won het bedrijf een belangrijke rechtszaak van TUI Duitsland. Deze overwinning is een belangrijke mijlpaal in de handhaving van het Europese -, Duitse - en Nederlandse consumentenrecht.
Voor de reizende consument betekent dit dat de touroperators en vliegtuigmaatschappijen geen extra hoge kosten mogen doorbelasten bij een doorverkoop van een pakketreis. Ze mogen alleen reële administratiekosten voor de naamswijziging doorberekenen, zoals dit ook in de wet is opgenomen.

Rechtszaken
Naast deze Nederlandse doorbraak boekt TradeYourTrip ook internationaal resultaat. Opkomend voor een Duitse reiziger klaagde TradeYourTrip reisorganisatie TUI Duitsland aan. Laatstgenoemde berekende 772 euro bovenop de reguliere administratiekosten, toen de consument zijn reispakket ter waarde van 1.460 euro doorverkocht aan een andere reiziger via TradeYourTrip. De rechtbank in Hannover oordeelde op 29 augustus jongstleden dat de door TUI en Lufthansa berekende kosten irreëel zijn. Alleen reële administratiekosten mogen volgens de wet worden verhaald op reizigers die hun pakket doorverkopen: bij TUI in Duitsland komt dit neer op 10 euro per persoon, in Nederland is dit 27 euro.* De benadeelde krijgt het volledige aankoopbedrag van zijn reis terug, evenals de advocaat- en gerechtelijke kosten. Op 5 december dient een vergelijkbare rechtszaak in Den Haag: een Nederlandse klant van TradeYourTrip klaagt hier TUI aan. Inmiddels hebben KLM en ANVR zich bij deze Nederlandse rechtszaak ook aan de kant van TUI gevoegd.

Petitie
Online reismarktplaats TradeYourTrip komt sinds dit jaar vol overgave op voor consumenten. De activistische insteek van het platform behaalt nu binnenlandse - en buitenlandse successen. Eerder deze zomer startte TradeYourTrip een petitie zodat consumenten niet alleen reispakketen, maar ook losse vliegtickets zonder hoge kosten en restricties mogen doorverkopen. Minister Kamp van Economische Zaken onderzoekt momenteel het voorstel via gesprekken met onder anderen staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu en de Consumentenbond.

Over TradeYourTrip
TradeYourTrip is de marktplaats voor echte last minute vakanties van reizigers, die zelf onverhoopt niet kunnen.
TradeYourTrip helpt verhinderde reizigers hun reis van de hand te doen. Zo kunnen geïnteresseerden van de last minute reizen profiteren en besparen zowel verkoper als koper een aanzienlijke hoeveelheid geld. Mark van der Wal richtte TradeYourTrip vorig jaar op, nadat hij zelf z'n geld verloor toen hij z'n reis helaas moest annuleren. Hij ontdekte de in 1990 ingevoerde European Package Travel Law*, die verhinderde reizigers het recht geeft om hun boeking op naam van een ander te laten zetten (middels indeplaatsstelling). Toch belemmeren reisorganisaties dit recht in sommige gevallen, door extreem hoge kosten te vragen voor overboekingen van de vliegtickets. TradeYourTrip strijdt middels petities en rechtszaken voor de rechten van reizigers.
Juridische informatie: Artikel 7:506 BW. Artikel 7:506 BW is ontleend aan Richtlijn 90/314/EEG van de Raad van 13 juni 1990 betreffende pakketreizen, dus reizen waarbij meerdere onderdelen zijn samengevoegd. Volgens de rechtbank in Hannover zijn de administratieve handeling om de naam te wijzigen en eventuele porto- en telefoonkosten de reële administratiekosten.

Voor meer informatie, persbeeld en interview aanvragen kunt u contact opnemen met:
TradeYourTrip
jose@mulholland-international.nl