Per dag krijgen ruim 100 mensen een ernstige trombose

Patiënten en hun naasten vragen op Wereld Trombose Dag, donderdag 13 oktober, aandacht voor de gevaren van trombose. Zij doen dat met een flashmob op het Museumplein. Dat is nodig, want per dag krijgen ruim 100 mensen een trombose. Een groot deel daarvan treedt op tijdens of na ziekenhuisopname. Trombose wordt regelmatig (veel) te laat herkend, terwijl de gevolgen groot zijn, regelmatig zelfs fataal. Daarmee is trombose de 1e oorzaak van vermijdbare sterfte in het ziekenhuis. Om de symptomen snel te herkennen presenteert de Trombosestichting een animatie.

Wat is trombose?
Trombose is de medische term voor een bloedstolsel in de bloedvaten. Zo'n bloedstolsel kan optreden in de aderen (veneuze trombose) of slagaderen (arteriële trombose). Trombose is gevaarlijk omdat het de bloeddoorstroming belemmert of zelfs blokkeert. Trombose kan grote gevolgen hebben, variërend van blijvende ernstige pijn aan been of arm tot aan levensbedreigende situaties, zoals een longembolie.

Wanneer treedt een trombose op?
Trombose komt vaak voor, ruim 100 mensen per dag overkomt het. Trombose treedt vaak op na een medische behandeling. Bijvoorbeeld nadat een enkel of been in het gips heeft gezeten, na een knie- of heupoperatie, of andere medische behandelingen. Jaarlijks krijgen zo'n 30.000 Nederlanders een trombose in de aderen van bijvoorbeeld been of arm en krijgen zo'n 10.000 Nederlanders een longembolie. 1.000 mensen overlijden hieraan; dat zijn bijna 3 mensen per dag!

Sneller de symptomen herkennen met onze animatie
De Trombosestichting presenteert vandaag een filmpje met de klachten die bij trombose kunnen optreden. De symptomen bij een trombose in het been of arm zijn een zwaar gevoel of pijn, zwelling, verkleuring en/of een strakgespannen huid. Een longembolie is te herkennen aan plotselinge kortademigheid, pijn bij zuchten en/of pijn tussen de ribben. De symptomen lijken op andere aandoeningen en worden daarom soms te laat herkend. Trombose als gevolg van een behandeling in het ziekenhuis kan nog tot wel drie maanden na de opname optreden.

Flashmob op het Museumplein op Wereld Trombose Dag
Donderdag 13 oktober a.s. om 11.00 uur op het Museumplein te Amsterdam, beeldt een groep mensen die ieder op hun eigen manier zijn geconfronteerd met trombose, de gevaren van deze ziekte uit. Ze delen na de flashmob hun persoonlijke ervaringen met de aanwezigen om het ziektebeeld meer bekendheid te geven. Zo is er een sportieve kunstenares met een trombosebeen, een jonge geneeskundestudente die een slechtnieuwsgesprek kreeg maar dit gelukkig kan navertellen en een moeder die haar dochter verloor aan een longembolie. En Nederlandse tromboseonderzoekers zijn aanwezig om hun zoektocht naar betere medicijnen toe te lichten.

Geplaatst in:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stans van Egmond, directeur Trombosestichting Nederland, 06-10175031, c.vanegmond@trombosestichting.nl of met Esmeralda Wybrands, via e.wybrands@trombosestichting.nl, of het algemene nummer 071-5617717.
De animatie is te vinden op www.wereldtrombosedag.nl.
Beeldmateriaal is beschikbaar op www.trombosestichting.nl/pers.html

Trombosestichting Nederland

Voorschoten