Advies OSB over inkoop glasbewassing: Vesa neemt witboek in ontvangst

Om opdrachtgevers en inkopers van glazenwasserswerk uit te leggen welke verantwoordelijkheden men heeft en meer inzicht in de glazenwassersbranche te geven, heeft OSB een whitepaper 'Glasbewasing inkopen' uitgegeven. Afgelopen vrijdag ontving VESA (Vereniging van Erkende Schoonmaak Adviesbureaus) het kennisdocument. De whitepaper geeft informatie over hoe de Code Verantwoordelijk Marktgedrag voor de glazenwassersbranche concreet kan worden ingevuld.

Een goed onderhouden gebouw verlengt de levensduur van een pand. Zo gaan kozijnen en ramen langer mee wanneer deze regelmatig worden gewassen. Daarnaast is een goed onderhouden gebouw een visitekaartje voor een organisatie en dragen schone ramen en kozijnen bij aan een prettige werk- en leefomgeving. Het loont dus om regelmatig glas- en gevelonderhoud te laten doen. Er komt nogal wat bij kijken om een geschikt onderhoudsbedrijf te vinden.

Veilig werken op hoogte
Niet iedere aanpak voor glasbewassing is in elke situatie bruikbaar. Sommige werkmethoden mogen slechts beperkt worden toegepast in verband met valgevaar en overmatige fysieke belasting. Een opdrachtgever is mede verantwoordelijk voor de veilige uitvoering van het werk. Maar ook in de keten heeft een opdrachtgever verantwoordelijkheden. Deze behoort te voorkomen dat (onder)aannemers van werk geen loonheffing voor het personeel betalen of illegale werknemers aan het werk hebben. De whitepaper leidt de opdrachtgever door het keuze- en selectieproces.

Bij OSB zijn 300 leden aangesloten die samen 70% van de markt realiseren. Zij zijn actief in schoonmaak van gebouwen, glazenwassen, gevelbehandeling, calamiteitenschoonmaak en reiniging in de voedingsmiddelenindustrie. In de branche werken 150.000 mensen, waarvan 120.000 bij OSB-leden. Vanaf 1 januari 2013 moeten alle leden aan de verplichtingen van het OSB-Keurmerk voldoen. Hiermee tonen de schoonmaak- en glazenwasserbedrijven aan dat zij vakkundig zijn, de administratie op orde hebben, hun belasting en premies betalen, eerlijk zaken doen en over de juiste verzekeringen beschikken.

Mocht u meer informatie willen, dan kunt u contact opnemen met:
Melanie Klerx, manager PR & Communicatie
OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten)
T (073) 648 38 50
M 06-201 38 105