Trombosepatiënten vragen met verrassende flashmob aandacht voor gevaren van Trombose

Aankondiging Flashmob 13 oktober 2016
Trombosestichting Nederland, Voorschoten, 7 oktober 2016

Aanvang 11.00 uur, ontvangst 10.45 uur.
Museumplein, zijde Concertgebouw, Wereld Trombose Dag donderdag 13 oktober

Trombosepatiënten en hun familie en vrienden beelden om 11.00 uur de gevaren van trombose uit. Iedere dag krijgen ruim 100 mensen een ernstige trombose. De gevolgen zijn groot, soms zelfs fataal. Trombose (zoals een longembolie of trombosebeen) treedt vaak op na ziekenhuisopname en wordt regelmatig (veel) te laat herkend. De Trombosestichting vraagt daarom in haar Wereld Trombose Dag-campagne van dit jaar aandacht voor deze beruchte ziekenhuiscomplicatie.

Patiënten delen hun persoonlijke verhaal. Op het Museumplein zijn donderdag tal van patiënten aanwezig voor interviews. Zo zijn er een sportieve kunstenares met een trombosebeen, een jonge geneeskundestudente die een slechtnieuwsgesprek kreeg maar dit gelukkig kan navertellen, en een moeder die haar dochter verloor aan een longembolie.

Nederlandse tromboseonderzoekers zijn ook aanwezig en van harte bereid een toelichting te geven op hun zoektocht om de geheimen van trombose te ontrafelen en zo betere medicijnen te vinden voor de behandeling van trombose.

Live op het Museumplein
Donderdag 13 oktober a.s. organiseert de Trombosestichting Nederland tussen 11.00 uur en 12.00 uur een event op het Museumplein te Amsterdam. Hierbij beeldt een groep mensen die ieder op een eigen manier zijn geconfronteerd met trombose, de gevaren van deze ziekte uit. Met deze aandacht wil de Trombosestichting trombose op de kaart zetten en voorkomen dat de ziekte nog meer onnodige slachtoffers opeist.

Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stans van Egmond, directeur Trombosestichting Nederland, telefoon 071-5617717 of 06-10175031.
E-mail: c.vanegmond@trombosestichting.nl
U kunt beeldmateriaal van het evenement opvragen via e.brandenburg@trombosestichting.nl

Trombosestichting Nederland

Voorschoten