Voorsprong voor Noord-Nederland in high tech industrie door nieuw lab

Drachten, maandag 10 oktober - Innovatiecluster Drachten (ICD), een samenwerking in Noord-Nederland tussen 15 high tech bedrijven, opent op 12 oktober een Shared Facility Center in het AA-gebouw van Philips in Drachten. Naast de mogelijkheid voor deelnemende bedrijven om pre-competatieve kennis en ervaring te delen, biedt het lab ook onderdak aan een industriële 3D-metaalprinter.

In het ICD-Shared Facility Center snuffelen techneuten en studenten aan de nieuwste technologie. De trots van het centrum is een industriële metaal 3D-printer, die door de gezamenlijke bedrijven is aangeschaft. "Het is geen productiemachine, maar een ontwikkelmachine", vertelt voorzitter Kor Visscher van de vereniging Innovatiecluster Drachten. "Wij hebben de grote broer van de 3D-printer die bij onze samenwerkingspartner de Rijks Universiteit Groningen staat. Doen zij vooral wetenschappelijk onderzoek, wij testen hoe de machine kan worden ingezet bij productontwikkeling en productieprocessen. Bij onze partner Resato International in Assen komt een productiemachine waar een Drents bedrijvenconsortium ervaring mee opdoet."

Vooroplopen
Het Shared Facility Center is niet het eerste resultaat van de inmiddels 15 samenwerkende high tech bedrijven. Hoe ze dit doen? "Eenvoudig", zegt Visscher, "Door pre-competitieve kennis en ervaringen te delen. Zeg maar in elkaars keuken kijken voordat we met onze producten de markt opgaan. We lopen bij het onderzoek naar vernieuwende producten of diensten tegen vergelijkbare uitdagingen aan. Door die gezamenlijk aan te pakken komen we veel sneller tot veel betere oplossingen. Dat maakt dat onze producten behoren tot de beste en meest innovatieve ter wereld.'' De high tech bedrijven werken inmiddels samen aan twee grote R&D projecten en vijf in de startfase. Verder werken ze samen in 35 kleine en grotere verbanden aan onder andere laboratoria, testapparatuur en testruimten en een gezamenlijk vacatureplatform. Door samen te werken ontwikkelen het high tech cluster kennis waar de individuele bedrijven niet aan toe komen of waarvoor het geld ontbreekt. "Al die uitwisseling moet uiteindelijk leiden tot het ontstaan van zogenaamde regionale waardeketens, waarbinnen zoveel mogelijk waarde wordt toegevoegd", aldus Visscher. "Door deze ketenaanpak lopen wij in Noord-Nederland voorop in de high tech industrie."

Industrieel erfgoed
Onder de noemer 'Commissie ter Bevordering van de industrie in Drachten' hebben lokale ondernemers in 1946 de handen ineengeslagen om de grote werkeloosheid na de oorlog terug te dringen. Visscher: "Er moest industrie naar Drachten komen en voor startende bedrijven kwamen er mogelijkheden om zich goedkoop te vestigen. Daarvoor is in 1949 de industrieflat gebouwd, het eerste bedrijfsverzamelgebouw van Noord-Nederland. Philips heeft het gebouw in 1961 overgenomen en in dit industrieel erfgoed werken wij nu aan de oplossingen van de toekomst."

Innovatiecluster Drachten
Innovatiecluster Drachten is een internationaal werkend ecosysteem van high tech bedrijven en kennisinstellingen die vooroplopen met innovaties. De bedrijven zijn zelfscheppend, bedenken en maken de producten zelf, met als resultaat duurzame werkgelegenheid in Noord-Nederland. Het resultaat is meer dan 50 nieuwe productintroducties per jaar wereldwijd. De bedrijven bieden technische talenten een carrière om zo een kennisdrain in Noord-Nederland te voorkomen. Leden van het Innovatiecluster Drachten zijn: BD Kiestra, Delta Instruments, Irmato, Kwant Controls, Neopost, Norma Groep, Philips, Photonis, Resato International, Science &Technology, Variass, VDH Products, Whisper Power, YP Your Partner en ZIUZ.

Persuitnodiging
Uw redactie is van harte uitgenodigd om de opening van ons high tech fieldlab bij te wonen:
op woensdag 12 oktober 2016
om 16.00 uur
bij Philips aan de Oliemolenstraat 5 in Drachten.

Het programma
16.00 uur inloop
16.30 uur welkomstwoord door Pieter van Groos en Kor Visscher van Philips Drachten
16.45 uur ICD next steps door Joost Krebbekx, programmamanager ICD
17.00 uur lezing 3D printing door Lucas Boelen, projectleider ICD project In3D
17.20 uur toespraak Sander de Rouwe, gedeputeerde provincie Fryslân
17.30 uur toespraak Tjeerd van Bekkum, burgemeester gemeente Smallingerland
17.40 uur transfer naar Shared Facility Center
17.50 uur openingshandeling door Sander de Rouwe en Tjeerd van Bekkum
17.55 uur demonstraties van onder andere 3D metaalprinter, robots, operator app's en augmentend reality.
Borrel en netwerken in AH-zaal vanaf 18.15 uur.

We stellen het op prijs dat u vooraf laat weten of u bij deze feestelijke gebeurtenis wilt zijn. Philips laat uitsluitend bezoekers toe die op de gastenlijst staan. Laat daarom uiterlijk maandag 10 oktober weten of u gebruik wilt maken van deze uitnodiging. Brengt u ook een geldig legitimatiebewijs mee, daar kan de portier van Philips naar vragen.

Aanmelden kan via b.huizing@smallingerland.nl of telefonisch bij Berend Henk Huizing via 06-23556967

Innovatiecluster Drachten

Drachten