Eerste tien restaurants ontvangen Keurmerk Toegankelijkheid

De entree heeft geen obstakels of drempels, geleide- en hulphonden zijn er welkom en er is een invalidentoilet. Vandaag, in de Week van de Toegankelijkheid, hebben de eerste tien restaurants het Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid ontvangen. Hiermee laten ze zien dat hun locatie goed te bezoeken is door mensen met een beperking. De keurmerken zijn uitgereikt door Ongehinderd en Vereniging Bartiméus Sonneheerdt, die hiermee het startsein geven voor hun nieuwe samenwerking. Zij gaan zich inzetten voor goed toegankelijke locaties voor mensen met specifiek een visuele beperking. De tien restaurants krijgen daarom binnenkort hun menukaart in braille en grootletterdruk aangeboden.

Gebruikers van de app Ongehinderd konden eerst zelf hun favoriete restaurant(s) beoordelen. Uit alle inzendingen is een selectie gemaakt van best beoordeelde restaurants, en deze zijn op 25 aspecten gekeurd voor het Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid. De tien die als beste uit de bus zijn gekomen, voldoen aan eisen zoals een entree die vrij is van obstakels en drempels; de aanwezigheid van een invalidentoilet; het toestaan van geleide- en hulphonden; bestickering van glazen wanden en deuren zodat ze duidelijk zichtbaar zijn voor bezoekers die slechtziend zijn; en de bereidheid om de muziek op verzoek van een dove of slechthorende bezoeker zacht of uit te zetten.

Toegankelijk Nederland
Ongehinderd is opgericht door Gerard de Nooij, die op zijn 23ste door een motorongeval een dwarslaesie opliep en sindsdien een rolstoel gebruikt. "Ongehinderd zet zich in voor een toegankelijk Nederland voor mensen met een beperking," legt hij uit. "Met de gratis Ongehinderd app kun je altijd en overal toegankelijke locaties vinden, maar ook zelf beoordelen en aanbevelen. Verder adviseren we gemeenten en ondernemers over het verbeteren van toegankelijkheid en het bieden van de juiste voorzieningen. En publieke gebouwen kunnen dus door ons gekeurd worden voor het Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid."

Krachten bundelen
Vanaf vandaag werkt Ongehinderd samen met Vereniging Bartiméus Sonneheerdt. "Wij maken ons specifiek sterk voor een goede toegankelijkheid voor mensen die blind of slechtziend zijn," vertelt directeur Carla Aalderink. "Daarom hebben we besloten om onze krachten te bundelen, waarbij we allereerst de horeca beter toegankelijk willen maken. De website en de app van Ongehinderd zijn zo aangepast dat ze ook goed te gebruiken zijn door mensen met een visuele beperking. Ook krijgt de app een functie waarmee je de menukaart kunt laten voorlezen. En dat is pas het begin: er komt een panel van blinde en slechtziende mensen die hun kennis en ervaring met Ongehinderd gaan delen. Hiermee kunnen we het aanbod nog verder optimaliseren."

Meebouwen
"Door de samenwerking met Ongehinderd geven we mensen met een visuele beperking een grotere stem," vervolgt Carla Aalderink. "Ze kunnen beter kenbaar maken hoe een locatie voor hen goed toegankelijk wordt. Zo kun je als je blind of slechtziend bent zelf meebouwen aan een toegankelijk Nederland."

De tien toegankelijke restaurants
Restaurant Nederheide, Milheeze
Restaurant Fellini, Enschede
Restaurant Meneer Frits, Eindhoven
Restaurant Jamie's Italian, Rotterdam
Restaurant Villa Westend, Velserbroek
Restaurant Wasvenboerderij, Eindhoven
Restaurant Smakelijck, Putten
Restaurant 22 High, Amersfoort
Wereldrestaurant Puur, Emmen
Strandpaviljoen Waterreus, Scheveningen

Geplaatst in:

Beeldmateriaal
1 foto bijgeleverd:
[fotobijschrift] Ongehinderd en Vereniging Bartiméus Sonneheerdt willen de horeca beter toegankelijk maken voor mensen met een visuele beperking.

Contactpersonen:

Primair:
Ongehinderd en Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid
Gerard de Nooij, gerard@ongehinderd.nl, 040 780 333, 06 24 435 364

Secundair:
Vereniging Bartiméus Sonneheerdt
Remco Meyaard, rmeyaard@steunbartimeus.nl, 030 693 50 43, 06 29 073 887

Over de Week van de Toegankelijkheid
Het thema van de Week van de Toegankelijkheid (van 3 t/m 8 oktober) is dit jaar 'Aan tafel'. De initiatiefnemers willen aandacht vragen voor toegankelijke horeca voor mensen met een beperking of een chronische ziekte. Meer informatie: www.weekvandetoegankelijkheid.nl

Over Vereniging Bartiméus Sonneheerdt
Al ruim 100 jaar maakt Vereniging Bartiméus Sonneheerdt zich sterk om met innovatieve projecten mensen die blind of slechtziend zijn, jong en oud, zo volwaardig mogelijk te laten deelnemen aan de maatschappij. Projecten die de zelfredzaamheid en participatie verbeteren en zorgen voor meer onderlinge verbinding tussen ziende en niet-ziende mensen.

Vereniging Bartiméus Sonneheerdt - Utrechtseweg 82a - Postbus 999 - 3700 AZ Zeist
(030) 693 50 50 - Meer informatie: www.steunbartimeus.nl

Over Ongehinderd
Ongehinderd zet zich in voor een toegankelijk Nederland voor mensen met een beperking. Hiervoor is de gratis Ongehinderd app ontwikkeld. Met deze app kan iedereen op ieder moment van de dag toegankelijke locaties vinden, maar ook zelf toevoegen en beoordelen.
Met een team van keurmeesters worden locaties van gemeenten en ondernemers getoetst en knelpunten worden in kaart gebracht om praktische verbeteradviezen te geven. Locaties die goed toegankelijk zijn, kunnen in aanmerking komen het Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid.

Ongehinderd - Klokgebouw 153 - 5617AB Eindhoven - 040-7803333 - Meer informatie: www.ongehinderd.nl

Over het Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid
Het Keurmerk voor Toegankelijkheid is bedoeld voor de ruim 2,5 miljoen mensen in Nederland met een beperking. Dit zijn mensen met auditieve, visuele, motorische en verstandelijke beperkingen en mensen die gebruik maken van een assistentiehond.
Meer informatie : www.keurmerktoegankelijkheid.nl

Vereniging Bartiméus Sonneheerdt