Groei supermarktomzet september 2016

Omzetpiek verwacht tijdens Kerst en Oud en Nieuw

De supermarktomzet is in september met 2,5% gestegen naar Euro2,59 miljard (Euro2,53 miljard in september 2015). In de eerste 9 maanden van dit jaar is de supermarktomzet met 2,3% gestegen naar Euro25,68 miljard (Euro25,11 miljard t/m augustus 2015). Voor Kerst en Oud en Nieuw wordt dit jaar een omzetpiek verwacht, mede doordat de feestdagen gunstig vallen. 1e kerstdag en nieuwjaar vallen beide op zondag. Voor 2017 wordt een omzetgroei van 2,3% verwacht.

Daling omzetgroei in Q3 2016
In het derde kwartaal van 2016 was de groei 1,6% en lag lager dan de voorgaande kwartalen (Q1 2016: 2,9% en Q2 2016: 2,2% omzetgroei). De omzet per kassabon steeg in september met 1,7% naar Euro 21,77 (Euro 21,40 september 2015). Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg licht met 0,8%.

Omzetgroei in laatste 2 weken van december 2016 verwacht
De gemiddelde weekomzet zal naar verwachting uitkomen op Euro 765 miljoen. Dit is een omzetgroei van 4,4% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Voor Kerst en Oud en Nieuw wordt dit jaar een omzetpiek verwacht, mede doordat de feestdagen gunstig vallen. 1e kerstdag en nieuwjaar vallen beide op zondag. Vooral de traditionele assortimentsgroepen wild, vis, kerstbrood en oliebollen zullen weer goed verkopen. Maar ook voorgebakken brood en toast, ijsdessert en dessertproducten, schaal- en schelpdieren worden beduidend vaker dan gemiddeld in deze weken gekocht. Een opmerkelijke nieuwkomer in de top 15 vorig jaar was de maaltijdbox.

Geplaatst in:

Voor meer informatie:
Joop Holla
Research Director | Consumer Experiences
T +31 (0)162 384 278 | M +31 (0)6 553 231 14
joop.holla@gfk.com

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie:www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

GfK

Dongen