Modulair ontwerpen kan zowel van hoge kwaliteit als snel zijn

ESPOO, Finland, October 6, 2016 /PRNewswire/ --

In tegenstelling tot wat over het algemeen gedacht wordt, kan het ontwerpproces voor industriële houtbouw ook van hoge kwaliteit en snel zijn. De voordelen van modulair ontwerpen zijn duidelijk: maatvaste houten elementen kunnen helpen bij het verbeteren van zowel het technisch ontwerpproces als de samenwerking tussen partners.

Ga om het multimediapersbericht te zien naar: https://www.multivu.com/players/uk/7945151-metsa-wood-modular-design-quality

Prefab houten elementen zorgen voor een snel, efficiënt en eenvoudige ontwerp zonder dat de kwaliteit eronder lijdt. Rapporten over de voordelen van een dergelijke lean aanpak zijn overtuigend:  in een studie van bedrijven die lean-bouwmethoden hebben toegepast, rapporteert 84% hogere kwaliteit in de bouw en 80% ervaart een grotere klanttevredenheid. [1]

"Een efficiëntere benadering bij het ontwerpen van gebouwen is nodig omdat het aantal mensen wereldwijd dat behoefte heeft aan een woning met een snelheid van 90.000 per dag groeit. Ontwerpers profiteren, op hun beurt, van kortere doorlooptijden doordat er per ontwerper meer projecten per jaar kunnen worden afgehandeld," zegt Matti Kuittinen, architect en onderzoeker aan de Aalto Universiteit.

Tijdens het vroege ontwerpstadium kan het merendeel van de kwaliteit en de waarde van het project gegarandeerd worden of juist verloren gaan.

"Vaak is een zeer snelle uitvoering nodig vanwege de beperkte ruimte of andere beperkingen met betrekking tot de bouwplaats. De lichtheid van hout is voor ons een doorslaggevende factor geweest bij het kiezen van houten elementen voor uitdagende toepassingen", verklaart architect Fabienne Bulle van Fabienne Bulle architecte & associés .

Troef voor de ontwerper: de dimensionale nauwkeurigheid van Kerto(R) LVL

Bij het versnellen van het ontwerpproces moet men zorgvuldig aandacht besteden aan de kwaliteit. Overmatige haast leidt te vaak tot fouten, wat kan leiden tot hinderlijke vertragingen op de bouwplaats.

Engineered houtproducten, zoals Kerto(R) LVL (gelamineerd fineerhout), hebben een hogere maatnauwkeurigheid dan materialen zoals beton of staal en zijn bestand tegen grote temperatuurverschillen. Voor de ontwerper betekent dit dat gebruik maken van houten elementen een echt verschil kan maken in het stroomlijnen en het versnellen van het ontwerpproces, zonder de kwaliteit in gevaar te brengen.

"Als architect, waardeer ik de technische en constructieve kwaliteiten die Kerto biedt. Net als bij het ontwerpen van  auto's, laat het absoluut innovatieve bewerkingen toe", zegt Bulle.

Zorgen voor een snel en soepel modulair ontwerpproces

Ontwerpen met hout hoeft geen omslachtig en tijdrovend proces te zijn. Technische voordelen zoals BIM dragen sterk bij aan het verbeteren van het ontwerpproces.

Inefficiënte communicatie tussen de opdrachtgever, bouwer en betrokken ontwerpers die samenwerken aan hetzelfde project kan ook ruis opleveren.

"Een manier om interacties gemakkelijker te laten verlopen is om ook gebruik te maken van 'prefab' in het ontwerp. In plaats van elke keer bij nul te beginnen bij ontwerpen, kunnen vooraf gedefinieerde elementen worden gebruikt. Dit maakt een soepelere samenwerking mogelijk, versnelt het ontwerpproces en elimineert fouten", zegt Matti Kuittinen.

De belangrijkste instrumenten voor ontwerp - korte feiten

- BIM [http://www.metsawood.com/uk/Tools/BIM/Pages/BIM.aspx ] helpt om het beste uit
houtproducten en ontwerpen te halen. Veel van Metsä Wood's houtproducten zijn
beschikbaar als BIM-profiel.
- Rekensoftware zoals Finnwood
[http://www.metsawood.com/nl/Extra/Finnwood/Pages/default.aspx?z=9ecac303-6213-4959-b78d-89e7797db695 ]
en de online tools
[http://www.metsawood.com/global/Tools/Finnframe/Pages/default.aspx ] ondersteunen
 constructief ontwerpen en zorgen voor een boost in het efficiënt gebruik van
materiaal.
- Metsä Wood's Ecologische productverklaring
[http://www.metsawood.com/global/news-media/News/Pages/Environmental-declarations-for-wood-products-are-an-important-tool-in-customer-work.aspx ]
geeft complete informatie
over de milieuprestaties van Kerto(R) LVL-producten, wat bijdraagt aan het voldoen
aan de eisen bij duurzame aanbestedingen.

Referenties

[1] McGraw Hill Construction, "Lean Construction: Leveraging Collaboration and Advanced Practices to Increase Project Efficiency," McGraw Hill Construction, Bedford, 2013

Geïnteresseerd in een efficiënter ontwerpproces? Kom meer te weten over snel en kwaliteitsvol modulair ontwerpen: http://www.metsawood.com/publications

Foto's: http://databank.metsagroup.com/l/XjL_SSHHFr-F

Metsä Wood biedt uitstekende en milieuvriendelijke houtproducten voor de bouwsector, industrie en distributiepartners. Wij fabriceren producten van Scandinavisch hout, een duurzame grondstof van topkwaliteit. Onze verkoop in 2015 bedroeg EUR 0,9 miljard en we hebben zo'n 2.000 mensen in dienst. Metsä Wood maakt deel uit van de Metsä Group.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Henni Rousu, Marketing Manager, Metsä Wood
Mobiele telefoon: +358-(0)40-5548388