11e editie Race of the Classics for Young Professionals

Op 11 oktober start de 11e editie van "Race of the Classics for Young Professionals" (#ROTCYP). Ruim 500 jonge talenten, werkzaam bij toonaangevende (inter-)nationale bedrijven, gaan de uitdaging aan om tegen elkaar te racen op de Noordzee. Dit is niet zomaar een zeilrace; de wedstrijdvloot zal bestaan uit maar liefst 23 van de meest unieke klassieke zeilschepen dat ons varend erfgoed bezit!

De Race verbindt
De Race of the Classics is opgericht in 1989 door twee studenten die de onderlinge contacten tussen studentensteden wilden verbeteren. De studenten editie was een groot succes en zo werd ook de Race of the Classics vanaf 2006 voor young professionals georganiseerd. Anno 2016 is de race inmiddels uitgegroeid tot een ware concurrentiestrijd binnen het Nederlandse bedrijfsleven waarin werkplezier, teambuilding en netwerken centraal staan. Dit is overigens niet het enige doel van de ROTCYP. Ook maakt de ROTCYP het mogelijk om aandacht te vragen voor het Klassieke Zeilschepen Fonds bij een breed publiek. Op deze manier kan de race bijdragen om de klassieke scheepvaart in Nederland in stand te houden.

Oversteek naar Engeland
Traditioneel getuigde loggers, schoeners, barkentijnen, klippers, twee- en driemasters vormen samen een van de grootste vloten ooit in Nederland. Onder toeziend oog van ervaren schippers varen de young professionals diverse wedstrijdetappes met als einddoel de oversteek naar Engeland.

Deelnemende bedrijven
De deelnemende bedrijven van 2016 editie zijn: ABN Amro, Accenture, Akzo Nobel, Ampelmann, Clifford Chance, Damen Shipyards, De Brauw Blackstone Westbroek, Deloitte, Delta Lloyd, Flow Traders, Fokker, Ministerie van Defensie, Ministerie Infrastructuur & Milieu, NautaDutilh, NN Group, Philips, Rabobank, Randstad, RTL, Seaway Heavy Lifting, Shell en Siemens. Daarnaast zal de organisatie het leidende schip bemannen.

Showstart door Simeon Tienpont & Rutger van Schaardenburg
Op woensdag 12 oktober zullen de klassieke zeilschepen vertrekken vanuit de Veerhaven in Rotterdam. Voor de Erasmusbrug zal middels kanonschoten het startsein worden gegeven door Simeon Tienpont (Schipper team Akzo Nobel van de Volvo Ocean Race) en Rutger van Schaardenburg (Olympisch laserzeiler van team Delta Lloyd). Het startschot zal gegeven worden vanaf de clipper Stad Amsterdam waar ook een VIP evenement wordt georganiseerd voor de CEO's en partners van de deelnemende bedrijven.

Heeft u interesse om bij de showstart op woensdagochtend (11:00 - 12:30) aanwezig te zijn aan boord van de clipper Stad Amsterdam? Of wilt u in contact komen met een team? Mail dan naar pr@rotcyp.nl. Mocht u verder nog vragen hebben, neem gerust contact met ons op.

Namens de gehele organisatie van ROTCYP 2016,
Jolien de Louw