Dierendag nieuws: handel in berberaap niet langer onbestraft

Goed nieuws voor bedreigde berberaap op Wereld Dierendag
Handel in berberapen niet langer onbestraft

Johannesburg, dinsdag 4 oktober - Illegale handel in berberapen wordt vanaf nu zwaar strafbaar. Dat hebben landen vandaag, op Wereld Dierendag, definitief besloten tijdens de CITES-top over bedreigde planten- en diersoorten in Johannesburg.

De berberaap is het meest in beslag genomen CITES-genoteerde levende zoogdier in de EU. Handel in berberapen was dus al verboden, maar autoriteiten waren nog niet verplicht om overtreders aan te pakken. Doordat de berberaap nu de hoogst mogelijke beschermstatus krijgt tegen illegale handel en stroperij, kunnen overtredingen niet langer onbestraft blijven. "Als je nu gepakt wordt, ga je zonder pardon de bak in", aldus Stichting AAP-directeur David van Gennep.

Berberapen dreigen uit te sterven, grotendeels door de illegale handel bestemd voor de exotische huisdierenmarkt in Europa. Volgens de laatste tellingen zijn nog maar 6,500 tot 9,100 berberapen over in het wild. Het grootste deel van de populatie bevindt zich in het Atlasgebergte van Marokko, maar in Europa staan zij vooral bekend als de 'Gibraltar aapjes'.

"Door beschermstatus te verhogen naar de Appendix I van CITES, kunnen we eindelijk voorkomen dat ook de laatste berberaapjes uit het wild worden geroofd om in Europa als huisdier te worden verkocht," aldus David van Gennep, directeur Stichting AAP. Volgens Stichting AAP leven er momenteel zo'n 3000 berberapen als huisdier op het Europese continent. Door de verhoogde beschermstatus wordt ook het thuis houden van een berberaap in alle landen streng verboden.

In Nederland is het al sinds de jaren zeventig verboden om apen als huisdier te houden. Toch is de berberaap de meest aangemelde primatensoort voor opvang bij Stichting AAP, veelal afkomstig uit landen als Frankrijk en Spanje. Stichting AAP pleit daarom al 15 jaar voor een hogere beschermstatus voor deze apensoort. Een berberaap kan in Europa zo'n Euro 2000,- opleveren. "Door straffen te verhogen en handhaving te versterken, loont het straks niet meer om in deze apen te handelen."

Het door de EU en Marokko ingediende voorstel werd vorige week al officieus aangenomen tijdens de internationale CITES conferentie. Lidstaten kregen echter nog wel enkele dagen de tijd om bezwaar aan te tekenen. Vandaag, op Wereld Dierendag, werd de beslissing om de berberaap te verplaatsen van Appendix II naar Appendix I van CITES formeel bekrachtigd.

Stichting AAP is blij met deze verhoogde bescherming tegen illegale handel en stroperij. Van Gennep: "Beter nieuws konden de berberapen niet krijgen op een dag als vandaag. Eindelijk kunnen we weer hopen op een toekomst in het wild voor deze extreem bedreigde apen."

Lees hier het uitgebreide persbericht met aanvullende informatie: http://www.aap.nl/nl/goed-nieuws-voor-berberaap-op-dierendag.

Via deze downloadlink http://bit.ly/2dGDyfW vindt u het uitgebreide persbericht en een factsheet met aanvullende informatie over de berberaap en de gevolgen van de Appendix I notering van CITES.

Ook kunt u via de link diverse foto's downloaden van berberapen in verschillende situaties. De foto's zijn rechtenvrij te gebruiken ovv bron Stichting AAP en de fotograaf (indien vermeld). Fotocredits en bijschriften staan in de titel.

Voor meer informatie, interviewverzoeken en/of foto- en videomateriaal kunt u contact opnemen met Shanti Haas, Communicatie Stichting AAP, via persvoorlichting@aap.nl of 06-17752325.

Stichting AAP

Johannesburg - Almere