PERSUITNODIGING uitzet honderden Palingen over de dijken in Friesland

In de periode september t/m november 2016 wordt in zes provincies het project
"Paling Over De Dijk" uitgevoerd. Met dit project wordt de groei van de palingstand in Nederland gestimuleerd. Beroepsvissers vangen de geslachtsrijpe paling vlak voor de pompen van gemalen weg en zetten deze achter de waterbarrières weer uit, waardoor ze kan ontsnappen naar open zee. Zo kan paling voor nageslacht zorgen en kan er uiteindelijk weer meer jonge paling in Nederland komen.
De gezamenlijke gebruikers en beheerders van ons binnenwater (beroepsvissers, sportvissers, waterschappen, elektriciteits- en watermaatschappijen, natuurorganisaties, provincies) zijn bezorgd over de te lage stand van paling in de binnenwateren van Nederland. Zolang de waterbarrières niet zijn aangepast en paling er zelf niet langs kan, wordt met het project
"Paling Over De Dijk" een belangrijke bijdrage geleverd aan de natuurlijke palingstand.

Officiële start
Op zaterdag 8 oktober vindt de officiële start plaats van het project "Paling Over De Dijk" in Harlingen, Friesland. Het project loopt vanaf 1 september tot eind november in de provincies Friesland, Gelderland, Noord-Brabant, Noord-Holland, Utrecht en Zeeland

Namens de projectpartners nodigt Stichting DUPAN u van harte uit om bij deze officiële start aanwezig te zijn.

Datum : zaterdag 8 oktober
Locatie : SAS-steiger, Harlingen (nabij Veerboot terminal Terschelling)
Waddenpromenade 11, 8861 NT Harlingen (parkeertip: de garage veerboot)
Tijd : 10:30 tot 12:00 uur

Aanwezigen
Bij dit belangrijke moment voor de sector zijn vertegenwoordigers aanwezig vanuit het ministerie, provincie, waterschap, sportvisserij, ingenieursbureaus en de palingsector.

Programma officiële start

10:30 - 11:00 uur : Ontvangst bij restaurant 't Wad, met koffie en thee
11:00 - 12:00 uur : Paling Over De Dijk, vanaf de SAS-steiger
12:00 Einde