Topchef Ricardo van Ede opent Nederlands eerste bockbierrestaurant

Topchef Ricardo van Ede opende gisteren in Amsterdam het eerste tijdelijke bockbierrestaurant van Nederland. Van Ede wilt bockbier meer onder de culinaire aandacht brengen en als seizoensproduct omarmen.

Restaurant Hangar Amsterdam zal in de maand oktober omgedoopt worden tot het eerste tijdelijke bockbierrestaurant van Nederland. Een maand lang worden op de zondagen verfijnde gerechten geserveerd met passende bockbieren van verschillende Nederlandse bierbrouwers. Dit initiatief is onderdeel van de oktober bockbiermaand die de brouwers van Nederland traditioneel op de eerste maandag in oktober openen. De bockbiermaand wordt aan het einde van de maand afgesloten met het bockbierfestival op 28-30 oktober in de Beurs van Berlage Amsterdam.

Resident topchef Ricardo van Ede was ooit één van de jongste chefs met een Michelinster. Wederom toont hij zijn culinaire creativiteit door een tijdelijk bockbierrestaurant te openen. De opening van het bierbockrestaurant valt samen met de start van het bockbierseizoen. Van Ede is een liefhebber van kwalitatieve seizoensproducten. Bockbier is bij uitstek een speciaalbier dat erg goed combineert met seizoensgerechten.

Ricardo van Ede: "Bockbieren hebben een rijke historie. Maar wat veel mensen niet weten, is dat het een ongelooflijk rijk smaakpalet heeft waar nog weinig in de keuken mee wordt gedaan. Ik vond het de hoogste tijd om hier op culinair topniveau iets spannends mee te doen!"

Cees-Jan Adema van Nederlandse Brouwers: "Veel brouwers experimenteren vaker dan ooit met verschillende smaken in bockbier, waardoor het een prachtproduct is om in de keuken mee te werken. We zien steeds meer dat bockbier een prominentere rol krijgt binnen de horeca."

Bockbier in trek
Binnen de speciaalbieren is bockbier de op twee na meest gedronken speciaalbier van Nederland. Het Nationaal Bieronderzoek 2016 laat zien dat witbier (35%) het meest gedronken speciaalbier is, gevolgd door herfstbock en tripel (beiden 29%). De voornaamste reden om bockbier te bestellen is voor 67% procent van de bierdrinkers naast de smaak ook de afwisseling (36%), omdat het bij het moment (31%) en het seizoen past (28%).

- Een bockbierfestival meegemaakt? Proef dan eens één van de 130 lokale bockbieren die ons land rijk is op het bockbierfestival in de Beurs van Berlage te Amsterdam.
Gebruik bij je updates op social media svp de hashtag #bockbier2016

Overig
- Bockbier is een seizoensproduct.
- Op www.beleefbockbier.nl kunt u meer informatie lezen over de historie van bockbier en diverse bockbierrecepten ter inspiratie.
- Nederlandse Brouwers is de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van tien in Nederland gevestigde bierbrouwerijen: Alfa Brouwerij, Bavaria N.V., Budelse Brouwerij B.V., Brouwerij De Leckere B.V., Grolsche Bierbrouwerij Nederland B.V, B.V. Gulpener Bierbrouwerij, Heineken Nederland B.V., InBev Nederland N.V., Lindeboom Bierbrouwerij B.V., Texelse Bierbrouwerij. Deze brouwerijen zijn samen goed voor ruim 95% van de bierproductie in Nederland.
- Voor meer informatie over het persbericht kunt u terecht bij de Nederlandse Brouwers: Floor van Aerde op 06-41942434 en fvanaerde@dranken.org. Bekijk ook de website www.nederlandsebrouwers.nl.

Nederlandse Brouwers

www.nederlandsebrouwers.nl