Overtuiging perfect zicht verdringt belang oogmetingen

Bijna de helft van de Nederlanders is ervan overtuigd perfect zicht te hebben. Dat is dan ook de voornaamste reden waarom consumenten niet tot nauwelijks hun ogen laten testen, zo blijkt uit een grootschalig internationaal onderzoek van Specsavers. Een op de vier ondergaat bijna nooit een oogmeting. Een uitkomst die haaks lijkt te staan op het feit dat het zicht veruit ons meest geliefde zintuig is.

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat een oogmeting opvallend genoeg wel in ieder land als belangrijk ervaren wordt. In Nederland geeft bijna driekwart van de consumenten zelfs aan dat het essentieel is om met regelmaat de ogen te laten onderzoeken. Voornaamste reden hiervoor is het willen hebben van perfect zicht (55%), en niet zozeer de aanschaf van een nieuwe bril (7%).
Maar daadwerkelijk de ogen testen eens in de twee jaar? Ho maar! De redenen om geen oogmeting te laten uitvoeren zijn buiten het feit dat we overtuigd zijn van ons eigen zicht uiteenlopend: men vergeet het door de drukte van het dagelijkse leven (17%) of is bang voor hoge kosten (17%).

Oktober wordt 'Maand van het Zicht' (#oogtober)
De uitkomsten zijn niet verbazingwekkend, maar wel zorgwekkend, aldus Specsavers. Wieteke Lap - Van Hunnik, woordvoerder van Specsavers, licht toe: "Het is in de branche algemeen bekend dat consumenten laks zijn als het gaat om hun ogen. Iedereen erkent dat goed zicht het belangrijkste zintuig is, maar dit lijkt vooral een latente overtuiging. In onze winkels zien we dat een oogmeting namelijk in bijna alle gevallen de ogen letterlijk opent. Consumenten hebben meestal niet in de gaten dat hun ogen langzaam achteruit gaan. Pas tijdens een test beseffen consumenten voor het eerst dat ze lang niet zo goed konden zien als gedacht."

De optiekketen organiseert daarom in vijf Europese landen de 'Maand van het zicht'. Gedurende een maand vraagt zij op diverse manieren aandacht voor het belang van het vaker testen van ogen. Lap: "Consumenten zijn zich onvoldoende bewust van het negatieve effect van hun leeftijd, van hun leefwijze en hun lichamelijke conditie op hun zicht. Dat is niet alleen in Nederland het geval, maar ook in andere Noord-Europese landen. Het vaker testen van ogen draagt bij aan het tijdig signaleren én monitoren van mogelijke oogproblemen. Het is in die zin bijzonder dat velen van ons wel jaarlijks op controle gaan bij de tandarts, maar niet eens per twee jaar onze ogen laten opmeten."

De 'Maand van het Zicht' loopt tot en met 31 oktober.

Het onderzoek is uitgevoerd door het onderzoeksbureau Panelwizard onder 5219 respondenten (18+), in de landen Nederland, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland, als onderdeel van de 'Maand van het Zicht' (#oogtober) van Specsavers. Bij het gebruik van de onderzoeksresultaten altijd Specsavers vermelden als bron.

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws van Specsavers? Neem dan een abonnement op de newsfeed (via RSS) van onze nieuwsruimte. Alle berichten komen dan automatisch in uw mailbox.

Voor meer informatie (niet voor publicatie):
Specsavers International, Wieteke Lap, telefoon: (035) 628 8311 e-mail: eu.persbureau@specsavers.com. (www.specsavers.nl)

Over Specsavers
Het van oorsprong Britse familiebedrijf Specsavers opende in 1997 in Nederland de deuren van haar eerste winkel. De snelgroeiende retailketen exploiteert in Nederland inmiddels 122 optiek- en hoorzorgwinkels op joint-venture basis onder leiding van lokale winkelpartners. Dit vanuit een heldere missie: kwalitatief hoogwaardige én betaalbare oog- en hoorzorg voor iedereen in Nederland toegankelijk maken.

Specsavers wil de komende jaren een steeds prominentere rol spelen in de eerstelijns oog- en hoorzorg en haar marktpositie verder versterken. Nu al is de keten de grootste opleider van gediplomeerde opticiens in Nederland en is aan nagenoeg elke vestiging een StAr-geregistreerde triage audicien verbonden. Specsavers werkt intensief samen met diverse opleidingsinstituten, zoals het Deltion College en biedt een breed spectrum aan carrièremogelijkheden.

Een niet aflatende focus op innovatie maakt dat Specsavers staat voor kwalitatief hoogwaardige producten en service op het snijvlak van medische zorg, mode en technologie. Via Stichting Specsavers Steunt toont de organisatie haar betrokkenheid bij de samenleving, voornamelijk door het ondersteunen van lokale goede doelen. Zo hebben ruim 1100 goede doelen in Nederland in de afgelopen vijf jaar een financieel steuntje in de rug ontvangen.

Specsavers Nederland

Huizen