Mobiel pinnen zonder abonnement breekt markt open

Startup mijnPIN laat ondernemers alleen gebruikskosten betalen

Tilburg, 3 oktober 2016 - De Nederlandse markt voor mobiele pinautomaten wordt gedomineerd door twee grote partijen die ondernemers verplichten tot abonnementen, servicecontracten en andere bijkomende kosten. Met het op de markt brengen van een mobiele pinautomaat en een bijbehorende SIM-kaart zonder extra kosten na aankoop, wil de Tilburgse startup mijnPIN dit duopolie doorbreken.

,,Onze filosofie is: alleen betalen bij gebruik," zegt directeur Anthony Notos. Na de mobiele pinautomaat zonder abonnement of andere aanvullende kosten, heeft het bedrijf nu ook een zelfde SIM-kaart gelanceerd. Die biedt ondernemers na betaling van een eenmalig bedrag onbeperkt datagebruik. Daarmee is mijnPIN de eerste op de markt.

De aanvullende kosten die grote partijen bij ondernemers in rekening brengen zijn Notos een doorn in het oog. Naast de aanschafprijs varieert dat van abonnements- tot service-, advies- en activatiekosten. ,,Als je dat allemaal bij elkaar optelt heeft een ondernemer al meer dan duizend euro betaald en nog geen cent verdiend," zegt hij. Daarom levert zijn bedrijf relatief goedkopere, maar professionele mobiele pinautomaten, waarbij die kosten niet betaald hoeven worden. Die apparaten en SIM-kaarten zijn overal in Europa te gebruiken.

Met zijn nieuwe aanpak is mijnPIN een disruptieve speler op de markt voor mobiele pinautomaten. Het bedrijf heeft veel klanten onder taxichauffeurs, marktkooplieden, pop-upstores, seizoensgebonden horeca en bezorgers. Veelal kleinere ondernemers die professionele betaalapparatuur zonder bijkomende kosten willen gebruiken.
Het bedrijf groeit hard en dit jaar verwacht mijnPIN de vierde of vijfde grootste aanbieder van Nederland te worden. Die markt wordt beheerst door traditionele aanbieders waarbij CCV ongeveer 70 procent en Worldline zo'n 20 procent marktaandeel hebben. Vijf of zes andere aanbieders verdelen de rest van de markt.
De laatste jaren zijn er mPOS systemen op de markt gekomen zoals iZettle, waarmee mobiele betalingen via een app en aangesloten readers op de smartphone of tablet mogelijk zijn. Goedkope oplossingen, die voor ondernemers en professionele gebruikers echter minder geschikt zijn, stelt Notos.

Met de nieuwe posSIM SIM-kaart van mijnPIN zijn abonnementen waarvoor maandelijks honderden euro's betaald moet worden of het opwaarderen van prepaid tegoeden verleden tijd. Het is de eerste op de markt waar na de aanschaf geen andere kosten meer aan verbonden zijn. Dit in tegenstelling tot de bestaande SIM-kaarten van Vodafone en KPN.

Geplaatst in:

mijnPIN