Pensioendebat tussen Jong en Oud: wat is de toekomst?

Op 4 oktober discussiëren jongeren en ouderen over de toekomst van pensioenen en de betaalbaarheid van de AOW. Wie heeft recht op welk pensioen? Geldt het credo 'beloofd is beloofd' of juist 'korten voor het te laat is'? Het grote pensioendebat van de KBO gaat over de toekomst van onze oudedagvoorziening. Het belooft een heftige discussie te worden.

Felle tegenstanders
Twee van de panelleden, Bernard van Praag en Martin Pikaart, zijn elkaars tegenstander. Ze beschuldigen elkaar ervan vooral voor de eigen doelgroep een lans te breken; Van Praag voor de ouderen, Pikaart voor de jongeren.

Emeritus-hoogleraar Economie Bernard van Praag stelt dat de ouderen worden benadeeld. Hij benadrukt dat de huidige rekenrente "de oorzaak is van de huidige kortingen". Van Praag vindt dat het pensioensysteem überhaupt niet hervormd hoeft te worden.

Wiskundige Martin Pikaart is voorzitter van Alternatief Voor Vakbond en schrijver van meerdere pensioenboeken. Hij ziet een onbetaalbaar pensioensysteem dat funest uitwerkt voor de jongeren en de huidige generatie ouderen te veel pensioen toebedeelt.

Keuzevrijheid en solidariteit
Marieke Knoef is hoogleraar aan de Universiteit Leiden. Ze kiest voor evenwichtige benadering en schreef mee aan het gewichtige pensioenadvies van de SER. Keuzevrijheid in pensioenen is volgens haar essentieel in een nieuw stelsel.
Ook de voorzitter van CNV Jong, Semih Eski, zit in het debatpanel. Belangrijk volgens Eski is een stelsel waarbij solidariteit over de generaties heen centraal staat, zoals in Nederland altijd het geval was.

Debat
Het debat staat onder leiding van Cees Grimbergen, presentator en journalist van het pensioenprogramma Zwarte Zwanen van Omroep MAX. De panelleden presenteren elk hun beknopte visie op pensioenen en AOW. Grimbergen zorgt dat er ruimschoots de mogelijkheid is tot discussie met het publiek. Dit doet hij aan de hand van vragen: 'Moet de AOW inkomensafhankelijk worden?', 'Gaan ook AOW-gerechtigden AOW-premie betalen?', 'Is pensioenkorting eigenlijk wel nodig; moet de Nederlandse overheid de gevolgen van het Europese rentebeleid compenseren?' en 'Zijn persoonlijke pensioenpotjes de beste keuze voor onze toekomst?'

Datum: dinsdag 4 oktober 2016
Locatie: Sociëteit De Vereeniging, Mammoni, Mariaplaats 14, 3511 Utrecht
Tijd: 14.00 - 17.00 uur

- Voor programma en meer informatie: www.kbo.nl
- De KBO is met ruim 190.000 ouderen de grootste ouderenorganisatie van Nederland. Vanaf 2017 maakt de KBO onderdeel uit van KBO-PCOB: www.kbo.nl
- Pers is van harte welkom. Voor aanmelding en meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichter Arno Heltzel, aheltzel@uniekbo.nl. Telefoon 073 - 6 1234 75 en 06 - 5129 52 94.

Unie KBO, met ruim 190.000 leden, de grootste seniorenorganisatie van Nederland

's-Hertogenbosch