Het 4e Gymnasium opent energieneutraal schoolgebouw op 6 oktober

Het 4e Gymnasium gaat met haar nieuwe schoolgebouw aan de Archangelweg 4 in Amsterdam mee in de duurzame ambitie van het energieneutrale stadsdeel Houthavens. Het schoolgebouw, dat energieneutraal is en de titel Frisse School (Klasse B) meekrijgt, zal op 6 oktober officieel worden geopend.

Het nieuwe gebouw komt van de tekentafel van architect Paul de Ruiter (bouwer DuraVermeer, bouwmanagement PMB Gemeente Amsterdam) en is aangesloten op de warmtelevering in de Houthavens. Daarnaast worden betonkernactivering, hoogwaardig drievoudig glas en PV-cellen toegepast. Hiermee wordt een optimaal binnenklimaat gegarandeerd.

Voorzieningen
Het schoolpand is voorzien van een heuse filmzaal (het 4e is de enige filmschool in Amsterdam), een indrukwekkend atrium, een immens dakterras en heel diverse leerplekken in en om de school. Daarnaast omvat het gebouw op het dak twee sportzalen die ook toegankelijk zijn voor verhuur aan verenigingen uit de buurt.

Een werkgroep van medewerkers en leerlingen heeft ervoor gezorgd dat de eigenheid en de sfeer van het oude gebouw uitstekend vertaald zijn naar een écht permanent schoolgebouw vol licht en ruimte. Ruimte voor alle leerlingen in Amsterdam, in al hun diversiteit, die de nieuwsgierigheid, het doorzettingsvermogen en de capaciteiten hebben om een gymnasiumopleiding te volgen

Openingsprogramma
De officiële opening vindt plaats op donderdag 6 oktober 15.00 uur, met als thema 'Van oud naar nieuw'. De rector van het 4 e Gymnasium, Mevr. Dr. Hetty Mulder, nodigt u mede namens het College van Bestuur van Esprit Scholen, van harte uit om aanwezig te zijn bij deze feestelijke officiële opening aan de Archangelweg 4 in Amsterdam.

14.15 - 15.00 uur: Inloop

15.00 - 16.30 uur: Feestelijk programma:
- Opening en welkom
- Woord van de rector, Hetty Mulder
- Woord van de voorzitter van de leerlingenraad, Timur Kaan Gülcür
- "Spoken Word", bijzondere optredens van leerlingen onder leiding van Maartje Nevejan en Babs Gons, met als thema "Van oud naar nieuw"
- Woord en openingshandeling van de Wethouder van Onderwijs van de gemeente Amsterdam, Simone Kukenheim, samen met de Voorzitter College van Bestuur, Ruth Kervezee en leerlingen van het 4e
- Sluiting

16.30 - 18.00 uur: Receptie met rondleidingen olv leerlingen door het gebouw, waar optredens plaatsvinden (Expeditie)

Het 4e gymnasium is een filmschool en werkt samen met EYE Film Instituut Nederland.

Esprit Scholen