Ex-V&D klanten geven 16% minder uit aan kleding

Online zijn ze meer gaan besteden

Sinds het faillissement van V&D zijn voormalige V&D fashionklanten 16% minder aan kleding uit gaan geven (periode mei t/m juli 2015 vs 2016). Deze voormalige kopers van kleding bij V&D zijn een groter deel van hun uitgaven aan kleding online gaan besteden. In de maanden mei-juli 2016 hebben zij 16% online besteed. Dit aandeel lag ruim 30% hoger dan in dezelfde periode in 2015. Dit blijkt uit een analyse van het koopgedrag van ex-V&D klanten door GfK uit het continue aankoopgedrag onderzoek.

De daling in uitgaven is een gevolg van minder aankoopmomenten, waardoor gemiddeld per koper 19% minder kledingstukken zijn gekocht. Er zijn wel duurdere artikelen gekocht: de gemiddelde prijs per stuk is met 4% gestegen. Ex-V&D klanten hebben minder afgeprijsde artikelen gekocht in de onderzochte periode.

Veel artikelen bij V&D werden met een prijskorting gekocht. Het aandeel in de aanbieding gekochte artikelen bij V&D lag 1,5 keer zo hoog als in de hele fashionmarkt. Veel klanten van V&D waren daarmee te typeren als echte 'koopjesjagers'.

Jaarlijks werd door V&D klanten circa 500 miljoen euro uitgegeven aan kleding bij V&D. In oktober werd het meeste besteed; doorgaans werd circa 15% van alle bestedingen aan kleding bij V&D gedaan in de maand oktober.

Uit een eerder eenmalig gehouden GfK onderzoek blijkt dat 56% van de V&D klanten V&D mist. Dit is vooral het geval bij de oudere generatie (65+); 65% van hen geeft aan V&D te missen. Bij de jongeren tussen 18-29 jaar ligt dit op 41%.

Geplaatst in:

Voor meer informatie:
Lianne van der Wijst
Industry Consultant Fashion & Lifestyle
0162- 384118 06-53910856

Over de onderzoeken
Cijfers over de uitgaven aan kleding zijn gebaseerd op langdurig en continue onderzoek naar het koopgedrag van een representatieve groep Nederlanders in de leeftijd van 15 jaar en ouder. In deze analyse is gekeken naar de ontwikkeling van het koopgedrag op het gebied van fashion in de maanden mei-juni-juli 2016 vergeleken met de maanden mei-juni-juli 2015. Daarbij is gekeken naar het verschil tussen twee groepen: de ex-V&D fashion kopers (in dit geval respondenten die in 2015 minimaal 1 fashion aankoop hebben gedaan bij V&D) en alle fashion kopers.
Cijfers over het missen van V&D zijn gebaseerd op een eenmalig onderzoek onder 1.600 Nederlanders van 18 jaar en ouder in februari 2016. In dit onderzoek is aan kopers bij verschillende winkels gevraagd in welke mate ze deze winkels zullen missen als deze uit de winkelstraat zouden verdwijnen.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie:www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

GfK

Dongen