Viggo Waas en superspringers toeren deze week door Nederland

Kijken naar een spectaculaire demonstratie van de beste touwtje springers van Europa en zélf meedoen: dat lieten de 339 leerlingen van basisschool De Bascule in het Drentse Nieuw-Amsterdam zich vanochtend geen twee keer zeggen. De Bascule had de kick-off van de jaarlijkse Doekoe-actie van de Johan Cruyff Foundation en supermarktorganisatie Coop: munten sparen voor sport- en spelmaterialen voor school. Rode draad is dit jaar het springtouw. Onder de naam Jump4Doekoe reist het beroemde touwtje spring team van de DDF Crew deze week langs basisscholen door het hele land om kinderen in beweging te krijgen.

Viggo Waas, ambassadeur van de Johan Cruyff Foundation, sprong vanochtend ook mee: "Het is een stuk zwaarder dan je denkt: 10 minuten touwtje springen staat gelijk aan 45 minuten hardlopen. Maar het is vooral ontzettend leuk om te doen, alleen of met een groepje. En de demonstratie van de DDF Crew laat zien hoe spectaculair touwtje springen kan zijn. Deze groep heeft al vele Awards gewonnen, waaronder landelijke talent tv-shows in Nederland, Engeland en Spanje."

De Johan Cruyff Foundation organiseert samen met Coop, Unilever en Arla Foods, dit jaar de Doekoe-actie voor een recordaantal van 800 basisscholen in heel Nederland. Het doel: kinderen in beweging krijgen en saaie schoolpleinen weer sportief uitdagend maken. Vanaf maandag kunnen klanten van de in totaal 260 Coop-supermarkten in Nederland zes weken lang sparen voor sport- en spelmaterialen voor scholen in de buurt: van springtouw tot skippybal. Klanten ontvangen Doekoe munten bij aankoop van geselecteerde producten van Arla Foods en Unilever, die ze kunnen doneren aan de deelnemende scholen. Hoe meer munten, des te meer een school aan sport- en spelmaterialen mag besteden. Viggo: "En vijf scholen die ons de komende weken de leukste, origineelste of spectaculairste video over touwtje springen sturen, krijgen gratis een Schoolplein14 aangelegd met kleurrijke vlakken, lijnen én spelmaterialen die kinderen in beweging brengen!"

De DDF Crew geeft vandaag nog een demonstratie in De Smithoek (Den Ham, Overijssel). Op vrijdag zijn ze in De Oversteek (Liempde) en De Beatrixschool (Rotterdam). Het team zal vanavond tijdens de koopavond in het centrum van Utrecht ook een spectaculair optreden geven.

Noot voor de redactie:
#Jump4Doekoe
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de Johan Cruyff Foundation of Coop.
Johan Cruyff Foundation
Afdeling Communicatie
T: 020-3057766
E: pers@cruyff-foundation.org
Coop
Afdeling Communicatie
T: 026-7999723
E: communicatie@coop.nl

Over de Johan Cruyff Foundation
De Johan Cruyff Foundation heeft als missie zoveel mogelijk jeugd in beweging te brengen. Door middel van projecten gericht op sport en spel stimuleert de Cruyff Foundation jeugd met of zonder beperking in beweging te komen. Dit doet de Foundation d.m.v. de Cruyff Courts, Schoolplein14 en sportprojecten voor kinderen met een beperking. Door sport en spel worden kinderen fitter, leren ze met elkaar omgaan, verbetert het cognitieve vermogen en blijven zij gedurende de hele levensloop actiever.
In samenwerking met partners brengen wij jeugd in beweging op de meer dan 200 Cruyff Courts wereldwijd, op al 300 basisscholen met een Schoolplein14 en middels het ondersteunen van sportprojecten voor kinderen met een beperking. Zo brengen wij elke week ruim 100.000 kinderen in beweging.

Over Coop:
Coop is een resultaatgerichte, herkenbare, zelfstandige coöperatie die, bewust van haar maatschappelijke positie, een optimaal pakket van levensmiddelen en gerelateerde producten / diensten levert aan consumenten- en ondernemersleden. Coop heeft landelijk 241 supermarkten, waarvan 43% als eigen filialen en 57% door zelfstandig ondernemers worden gerund. In 2014 behaalde Coop een consumentenomzet van afgerond Euro 1 miljard.

Johan Cruyff Foundation