Red een Kind wint De Transparant Prijs 2016

Den Haag - 28 september 2016 - Red een Kind is uitgeroepen tot het goede doel dat zijn publiek het beste informeert over maatschappelijke resultaten. De Transparant Prijs werd vanmiddag in de Haagse Nieuwe Kerk uitgereikt door juryvoorzitter Herman Wijffels. Red een Kind, een stichting die kansarme en kwetsbare kinderen in Afrika en Azië helpt, eindigde voor The Hunger Project en Plan Nederland en ontvangt 50.000 euro.

De Transparant Prijs geeft goede doelen en sociale ondernemingen een podium om hun impact in de samenleving te laten zien. Als zij transparant maken hoe hun maatschappelijke resultaten worden gerealiseerd, draagt dat bij aan vertrouwen. Volgens Herman Wijffels slagen organisaties daar steeds beter in. 'Nederland mag trots zijn op de invloed die goede doelen en sociale ondernemingen hebben om deze wereld beter, meer rechtvaardig en duurzamer te maken. Nederland heeft goud in handen.'

Wijffels brak een lans voor sociale ondernemingen. 'Zorg ervoor dat de relevantie van sociale ondernemingen erkend en gestimuleerd wordt met een eigen rechtsvorm met fiscale stimuleringsfaciliteiten. De slag naar verduurzaming van onze economie is te laat ingezet. Laten we snel aansluiting zoeken bij de kopgroep van landen die sociaal ondernemerschap stimuleren'. Daarnaast pleitte hij voor het behoud van de giftenaftrek die essentieel is om bij een terugtredende overheid het particulier initiatief te stimuleren.

Stichting Heifer, die zich inzet voor duurzame verbetering van voedselzekerheid en inkomens van kwetsbare boeren in ontwikkelingslanden, kreeg de prijs (15.000 euro) in de categorie kleine goede doelen. In de categorie social enterprises (10.000 euro) ging de prijs naar Tony's Chocolonely, een sociale onderneming die voor een slaafvrije chocolade industrie strijdt.

De prijs (25.000 euro) voor meest impactvolle boegbeeldproject ging naar Amref Flying Doctors met het project 'Leap', een innovatief mobiel platform voor training van gezondheidsvrijwilligers in Afrika waardoor de toegang tot goede gezondheidszorg is verbeterd. Inmiddels zijn 3.000 gezondheidsvrijwilligers in Kenia op het platform aangesloten en succesvol getraind via hun mobiel.

De Transparant Prijs is een initiatief van PwC. De Nationale Postcode Loterij stelt in totaal 100.000 euro beschikbaar voor de winnaars. In totaal deden 135 goede doelen en 13 sociale ondernemingen een gooi naar de prijs. De jury kijkt naar criteria als compliance, maatschappelijk resultaatverantwoording en communicatie. De criteria sluiten aan op de eisen van de erkenningsregeling voor goede doelen die sinds begin dit jaar van kracht is. Gemiddeld scoorde de top-100 net als vorig jaar een 7,2.

Noot voor de redactie:

1. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Koen Jonker, persvoorlichter PwC, tel. 088-794982 of email koen.jonker@nl.pwc.com.

2. Over PwC
Bij PwC willen we een bijdrage leveren aan het vertrouwen in de maatschappij en het oplossen van belangrijke problemen. Wij zijn een netwerk van firma's in 157 landen met meer dan 208.000 mensen. Bij PwC in Nederland werken ruim 4.700 mensen met elkaar samen. Wij zien het als onze taak om kwaliteit te leveren op het gebied van assurance-, belasting- en adviesdiensten. Vertel ons wat voor u belangrijk is. Meer informatie over ons vindt u op www.pwc.nl.

3. Over de Nationale Postcode Loterij - de samenleving wint altijd
De Nationale Postcode Loterij is in 1989 opgericht om goede doelen te steunen. Inmiddels spelen 2,7 miljoen Nederlanders mee met de loterij. Zij maken maandelijks kans op honderdduizenden prijzen en steunen met de helft van hun lotprijs 95 goededoelenorganisaties. Sinds de oprichting van de Postcode Loterij is ruim 4,7 miljard euro aan mens en natuur gegeven. UNICEF, het Wereld Natuur Fonds, Amnesty International, Natuurmonumenten, Artsen zonder Grenzen en vele andere organisaties ontvangen elk jaar steun. Sinds 2005 is het format van de Postcode Loterij ook actief in het Verenigd Koninkrijk en Zweden, waar de People's Postcode Lottery en de Svenska PostkodLotteriet fondsen werven voor goede doelen. In 2016 is de Deutsche Postcode Lotterie van start gegaan om fondsen te werven voor Duitse goede doelen. In Nederland werkt de Nationale Postcode Loterij samen met de BankGiro Loterij en de VriendenLoterij binnen de Goede Doelen Loterijen. Novamedia/Postcode Loterijen is de op één na grootste private geldgever aan goede doelen ter wereld. www.postcodeloterij.nl.

PwC