AzG: Nog maar 2 ziekenhuizen in Oost-Aleppo met operatiekamers

In Oost-Aleppo, Syrië, zijn vannacht bij willekeurige bombardementen 2 ziekenhuizen die onder meer door Artsen zonder Grenzen worden ondersteund zwaar beschadigd. 2 patiënten kwamen om en 2 leden van de medische staf raakten bij de bombardementen gewond. Alle activiteiten in de gebombardeerde hospitalen zijn onmogelijk geworden. In het gebied, waar 250.000 mensen wonen, zijn nu nog maar 2 klinieken met operatiekamers over.

In oostelijk Aleppo zijn nu nog 6 ziekenhuizen in bedrijf. 'Volgens verschillende medische bronnen zijn er nog maar 7 artsen die operaties kunnen uitvoeren in het gebied', zegt landencoördinator van Artsen zonder Grenzen voor Syrië Carlos Francisco. 'En dit alles terwijl Oost-Aleppo al sinds juli belegerd wordt en de hevigste lukrake bombardementen sinds het begin van de oorlog te verduren heeft. We weten niet meer met welke woorden we dit nog moeten zeggen: dit moet ophouden!'

Artsen zonder Grenzen heeft vandaag in New York opnieuw een beroep op de leden van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties gedaan om in conflictgebieden als in Syrië de bescherming van medische zorg de hoogste prioriteit te geven.

Artsen zonder Grenzen ondersteunt ziekenhuizen in Oost-Aleppo. Het beheert 6 medische faciliteiten in het noorden van Syrië en ondersteunt meer dan 150 gezondheidscentra en ziekenhuizen in het hele land, vele in belegerde gebieden.

Voor meer informatie: afdeling persvoorlichting Artsen zonder Grenzen: tel:06 543 94 727, pers@amsterdam.msf.org - www.artsenzondergrenzen.nl

Artsen zonder Grenzen