Zoektocht naar eigen familiegeschiedenis

Lelystad - Op zondag 9 oktober staat Nieuw Land Erfgoedcentrum in Lelystad in het teken van de zoektocht naar familiegeschiedenis. Speciale gast is NRC-journalist Yaël Vinckx. Zij geeft een workshop over het beschrijven van familiegeschiedenis. Er zijn workshops Stamboomonderzoek en Oud Schrift en de Nederlandse Vereniging van Genealogie, afdeling Flevoland, is aanwezig. Er zijn tevens speciale rondleidingen in de archieven van Flevoland. Deze dag is voor iedereen die interesse heeft in familiegeschiedenis, van oriënterend tot vergevorderd. Nieuw Land is open vanaf 11.30 uur, het programma begint om 13.00 uur. De workshops zijn gratis na het betalen van de entree van het museum.

De wereld is groot, maar wie ben jij op deze wereld? Je afkomst in kaart brengen is een kader geven aan je identiteit. Het is een buitengewoon interessante zoektocht met vaak veel verrassingen. Ontdek het leven van je voorouders, waar woonden ze en wat was hun beroep? De familieverhalen helpen op weg, maar dan?

Workshop 'familiegeschiedenis schrijven' door journaliste Yaël Vinckx

Yaël Vinckx is journalist, schrijver en presentator. Ze schrijft voor o.a. NRC Handelsblad en HP/De Tijd. Haar derde boek, de familieroman 'De oorlog van mijn moeder' (uitg. Cossee), is vorig jaar verschenen. Naast het presenteren van de culturele Talkshow Podium Pitch geeft ze ook workshops 'Familiegeschiedenis schrijven'. Hierbij is aandacht voor de praktische kant: Waar haal je informatie vandaan, hoe interview je familieleden, hoe orden je hun verhalen. Maar bovenal besteed Vinckx aandacht aan het schrijven. Tenslotte moeten alle anekdotes en documenten samenkomen in één groot, mooi groot verhaal.

Workshop Stamboomonderzoek en Oud Schrift, voorouderspreekuur door NGV Flevoland

Ieder jaar organiseert Nieuw Land -volgeboekte- cursussen Oud Schrift en Stamboomonderzoek. Op zondag 9 oktober kunnen bezoekers korte workshop volgen over schriftontwikkeling en hoe een stamboomonderzoek te beginnen en waar de informatie vandaan komt. De Nederlandse Genealogische Vereniging Flevoland is aanwezig voor een voorouderspreekuur.

Rondleiding in het -normaal gesloten- archief

Archieven spelen een belangrijke rol bij het zoeken naar familiegeschiedenis. Het archief dat Nieuw Land beheerd is bij elkaar ongeveer twee kilometer lang. Uniek zijn de archieven - particulier en van overheden - die de basis vormen van onze kennis over het Zuiderzeeproject. Normaal gesproken is het archief streng verboden terrein voor bezoekers vanwege de broosheid van de archieven, de gecontroleerde temperatuur en eventuele zuren, maar ook een stukje bescherming van privacy. Eenmaal per jaar, gaan de deuren van het archief open voor een rondleiding. En wat de bezoeker krijgt te zien, is zeer indrukwekkend.

Nieuw Land organiseert deze dag over de zoektocht naar familiegeschiedenis in het teken van de Maand van de Geschiedenis; hét grootste historische evenement van Nederland, jaarlijks tijdens de hele maand oktober.

Nieuw Land, Oostvaardersdijk 01-13, Postbus 73 - 8200 AB Lelystad - www.nieuwlanderfgoed.nl

Karin Dibbits
Communicatie en marketing

T (0320) 22 59 04 (pers)