'Ongekende voedselcrisis in noorden van Nigeria en Kameroen'

In het noorden van Nigeria en Kameroen tekent zich een voedselcrisis af van ongekende omvang. Alleen al in Nigeria hebben 5 miljoen mensen acuut voedselhulp nodig. 250.000 kinderen zijn zwaar ondervoed en balanceren op het randje van de dood. Tineke Ceelen, directeur van Stichting Vluchteling bezocht beide landen afgelopen week: "Dit zijn ondervoedingscijfers, die we in 25 jaar niet gezien hebben." Stichting Vluchteling stelt uit haar reserves een half miljoen euro extra beschikbaar voor het opschalen van de hulpverlening. IBAN 999 is opengesteld voor giften.

De grootschalige voedselcrisis is ontstaan door Boko Haram en de strijd tegen deze terreurgroep. Behalve Nigeria en Kameroen zijn ook Tsjaad en Niger getroffen.

Tineke Ceelen: "Experts stellen dat we aan de vooravond staan van een hongersnood van niet eerder gekende ernst en omvang. Sinds april zijn noodkreten van hulporganisaties en de VN onbeantwoord gebleven. Ondertussen is de situatie nog verder verslechterd. De ondervoedingscijfers hebben betrekking op de gebieden die bereikt kunnen worden. In gebieden die nu nog onbereikbaar zijn, door de aanwezigheid van Boko Haram, is de situatie naar verwachting nog ernstiger."

Het extra geld dat Stichting Vluchteling ter beschikking stelt gaat onder andere naar ondervoedingsklinieken.

IBAN 999 staat open voor giften.

Noot voor de redactie:
Tineke Ceelen is vandaag teruggekeerd uit het gebied. Van haar bezoek is foto en videomateriaal beschikbaar.

Voor meer informatie en interviews
Neem contact op met Rob Pietersen (06 30594328), of kijk op http://www.vluchteling.nl voor reisverslagen in woord en beeld.

Stichting Vluchteling giro 999

Den haag