HOYA introduceert Yuniku, een wereldprimeur in 3D-maatwerkbrillen, waarbij het zicht centraal staat

UITHOORN, Nederland, September 23, 2016 /PRNewswire/ --

Het bedrijf HOYA Vision Care, een belangrijke speler in de wereldmarkt voor brillenglazen, kondigt vol trots een wereldprimeur aan: Yuniku, 's werelds eerste 3D-maatwerkbril volledig ontworpen rondom optimaal zicht van de drager. Yuniku is het resultaat van een succesvol partnerschap met Materialise, een toonaangevende aanbieder van 3D-printsoftware en -services, en samenwerking met ontwerpbureau Hoet, een pionier op het gebied van innovatieve brilontwerpen. De 3D-maatwerkbril die vandaag wordt geintroduceerd, is genomineerd voor een Silmo d'Or in de categorie 'Equipment' op Silmo 2016 in Parijs.

Normale monturen en glazen kunnen slechts tot op zekere hoogte aangepast worden. Het montuur en de pasvorm zijn een gegeven en de glasparameters moeten daaraan aangepast worden om de best mogelijke - zij het niet altijd ideale - zichtervaring te bieden. Yuniku volgt daarentegen een revolutionaire aanpak waarbij het zicht centraal staat. Om te beginnen, worden de visuele behoeften en gezichtskenmerken van de drager vastgesteld. Geavanceerde software berekent de ideale positie van de glazen in verhouding tot de ogen en ontwerpt dan het montuur op basis van die unieke parameters. 3D-printen maakt het mogelijk om het montuur verder aan de visuele, esthetische en comfortwensen van de brildrager aan te passen.

(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20160922/410763LOGO )

Het aanbod omvat een exclusieve selectie montuurontwerpen, -kleuren en -afwerkingen. Deze worden aangevuld door een groot aantal hoogwaardige multifocale, enkelvoudige en indoorglazen.

"Yuniku is een interessante stap vooruit als het gaat om maatwerkbrillen. Door te profiteren van de vooruitgang in 3D-printtechnologie, hebben we een einde gemaakt aan de beperkingen die traditionele brillen met zich meebrengen", zegt Jon Warrick, Vice President Global Marketing. "Brildragers kunnen voor het eerst van maximale optische prestaties genieten zonder concessies te hoeven doen aan de stijl of pasvorm."

"Er zijn maar weinig innovaties die de volledige keten van toelevering veranderen, nieuwe bedrijfsmodellen introduceren, de bedrijfsefficientie verhogen en de klantervaring sterk verbeteren, maar zulke innovaties hebben wel de grootste invloed en reikwijdte. Ik kan met trots zeggen dat Yuniku een uitstekend voorbeeld is van transformatieve innovatie", zegt Alireza Parandian, Global Business Strategist Wearables van Materialise.

"Voor ons was het vanzelfsprekend om 3D-printen verder toe te passen bij het ontwerpen van brillen", zegt Bieke, dochter van Patrick Hoet en directeur van het ontwerpbureau. "Yuniku verwijst naar de unieke gezichtsanatomie van ieder mens, maar ook naar het unieke ontwerp van het montuur. Het montuurontwerp is een heel belangrijk punt van overweging. Een eerste indruk maak je tenslotte maar een keer!"

Hoe werkt Yuniku?

Het Yuniku-concept is volledig geintegreerd, wat voor een feilloze aanpassing, productie en levering zorgt. De klanten worden bij het hele proces betrokken, waardoor ze volop de kans krijgen om de dialoog aan te gaan en hun eigen, unieke bril te creeren.

In de winkel worden hun gezichtskenmerken gescand en hun visuele behoeften geregistreerd. Op basis van de verzamelde gegevens worden de optimale draagparameters bepaald en vastgelegd en wordt een automatisch maatadvies voor het montuur gegeven. Dit zorgt niet alleen voor een optimaal zicht, maar ook voor de meest comfortabele pasvorm van het montuur, omdat elk montuur aan de unieke kenmerken van elk gezicht aangepast wordt.

Het ontwerp, de kleur en de afwerking van het montuur kunnen allemaal naar gelang de persoonlijke stijl van de klant gekozen worden. Een virtuele voorstelling van de klant met de geselecteerde bril op zijn neus wordt op het scherm weergegeven, zodat volledige tevredenheid met het eindresultaat gegarandeerd is.

Innovatieve technologie op een open platform

Yuniku is ontwikkeld in samenwerking met de meest geschikte partners. De eigen methoden voor het optimaliseren van de glazen en het aanpassen van het montuur, die van Yuniku zo'n transformatieve innovatie maken, worden beschreven in octrooiaanvragen. Voor het ontwerp van de basismontuurcollectie werkten HOYA en Materialise samen met ontwerpbureau Hoet, dat bekend is om zijn eigen brillenmerk Theo. Omdat Yuniku een open platform is, worden ook andere merkmonturen - van Hoet en andere ontwerpers - aan de collectie toegevoegd.

Yuniku

Yu-ni-ku is Japans voor 'uniek'. In feite is het de fonetische, westerse spelling van het Japanse woord voor uniek. Het staat voor dynamisch, intuitief en innovatief; voor enig in zijn soort. Een innovatieve kracht die aan de behoeften van zijn tijd weet te voldoen en daardoor in staat is om het collectieve onderbewuste te boeien.

Over HOYA

HOYA, dat in 1941 in Tokio werd opgericht, is een wereldwijde onderneming op het gebied van medische technologie en de grootste leverancier van innovatieve medische en hightechproducten. HOYA is actief op het gebied van gezondheidszorg en informatietechnologie en levert brillenglazen, medische endoscopen, intra-oculaire lenzen, optische lenzen en belangrijke onderdelen voor halfgeleiderapparaten, lcd-panelen en harde schijven. HOYA heeft meer dan 150 kantoren en dochterbedrijven over de hele wereld en een multinationaal personeelsbestand, dat momenteel meer dan 34.000 mensen omvat.

Over Materialise

Materialise heeft meer dan 25 jaar ervaring met 3D-printen verwerkt in een reeks softwareoplossingen en 3D-printservices, die samen de ruggengraat van de 3D-printtechnologie vormen. De open en flexibele oplossingen van Materialise stellen spelers in een groot aantal sectoren, zoals gezondheidszorg, auto-industrie, ruimtevaart, kunst en vormgeving, en consumentengoederen, in staat om innovatieve toepassingen voor 3D-printen te ontwikkelen die de wereld beter en gezonder moeten maken. Materialise, dat zijn hoofdkantoor in Belgie en filialen over de hele wereld heeft, combineert de grootste groep van softwareontwikkelaars in de branche met een van de grootste 3D-drukkerijen ter wereld. Ga voor meer informatie naar http://www.materialise.com.

Over HOET

Met meer dan 25 jaar ervaring als (brillen)ontwerper is ontwerpbureau HOET synoniem met ontwikkeling en innovatie. HOET is de bedenker van het merk THEO en heeft daarvoor de eerste lasergesneden en chemisch geetste monturen op de markt gebracht. Het bureau heeft ook als eerste in de optiekmarkt maatwerkmonturen geintroduceerd die door een 3D-printer zijn gemaakt. Essentieel voor het ontwerpproces van HOET zijn uitgebreid onderzoek, een grondige materiaalkennis en het talent om oude technieken aan te passen en tot nieuwe technieken om te vormen.

Website: http://www.yuniku.com / http://www.hoya.eu

YUNIKU(R) is een geregistreerd handelsmerk van Hoya Corporation. (c) 2016 Alle rechten voorbehouden.

Photo:

HOYA Vision Care Europe

CONTACT: Voor meer informatie: Mr. Félix España, Global NewMediaManager, Hoya Vision Care, Mob. : +31 6 5352 6212, E-mail: f.espana@hoya.eu

PR Newswire