Halbe Zijlstra winnaar Debatprijs Algemene Politieke Beschouwingen

Halbe Zijlstra winnaar Debatprijs Algemene Politieke Beschouwingen 2016

Het Nederlands Debat Instituut heeft Halbe Zijlstra uitgeroepen tot de beste debater van de Algemene Politieke Beschouwingen 2016 en daarmee tot winnaar van de Debatprijs 2016. De jury vond dat Zijlstra zijn rol tijdens het debat excellent vervulde. Zijlstra kreeg tijdens de eerste dag veruit de meeste interrupties over het kabinetsbeleid die hij zonder uitzondering zelfverzekerd, inhoudelijk en met flair beantwoordde. Daarnaast had hij een overtuigend eigen betoog waarin hij zowel het beleid van de afgelopen jaren verdedigde als ook een onversneden liberale visie op de toekomst gaf. De jury heeft meegewogen dat voor Zijlstra op de tweede dag van de Beschouwingen als vertegenwoordiger van dezelfde partij als de premier feitelijk geen rol is weggelegd.

Tweede plaats

Alexander Pechtold van D66 verdient volgens de jury de tweede plaats. Hij was op beide dagen in de volle breedte van het debat aanwezig. Pechtold plaatste de meeste interrupties die vrijwel iedere keer zorgvuldig waren opgebouwd en beeldend geformuleerd. Als iets minder sterk beoordeelde de jury de voordracht van zijn eigen betoog.

De Debatprijs

De prijs is een initiatief van het Nederlands Debat Instituut in samenwerking met de Universiteit Leiden. De jury bestaat uit Roderik van Grieken (directeur Nederlands Debat Instituut), Jaap de Jong (hoogleraar Journalistiek en Nieuwe Media Universiteit Leiden) en Donatello Piras (hoofdtrainer, gespreksleider en debatanalist Nederlands Debat Instituut). Met de prijs willen de initiatiefnemers aandacht vestigen op het maatschappelijk belang en de waarde van een goed politiek debat voor de samenleving.

De jury beoordeelt de debatterende politici op de kwaliteit van hun spreektermijnen, de scherpte van hun interrupties, de wijze van reageren op interrupties en hun algemene aanwezigheid en stijl in het debat. Tijdens de voorgaande edities werd de prijs gewonnen door Femke Halsema (2008), Alexander Pechtold (2009 en 2014), Mark Rutte (2010 en 2011 en 2013) en Geert Wilders (2015). In 2012 werd de prijs niet uitgereikt vanwege demissionaire status van het kabinet waardoor het karakter van het debat afweek van normale Algemene Beschouwingen.

Het Nederlands Debat Instituut streeft naar de verdere ontwikkeling van de debatcultuur in Nederland waarbij de basis in het onderwijs dient te liggen. Het debatinstituut heeft een jarenlange traditie in het beoordelen van parlementaire debatten. Het publiceert regelmatig over de kwaliteit van het politieke debat in ons land en treedt op voor radio en televisie met analyses. In 2010 en 2012 was het debatinstituut verantwoordelijk voor het concept en de voorbereiding van het RTL/BNR verkiezingsdebat in Carré.

Wilt u meer informatie of de juryleden spreken of interviewen? Neem dan contact op met Emma de Jong, Nederlands Debat Instituut via:

06 - 50 44 30 11 | 035 - 625 20 50 | jong@debatinstituut.nl

Nederlands Debat Instituut Holding B.V.