Paralympische medaillewinnaars doen mee aan The Blind Run 2016

Dat bijna niets kunnen zien geen beperking hoeft te zijn om je dromen waar te maken, bewijst Vincent ter Schure. Tijdens de Paralympics heeft hij samen met piloot Timo Fransen een gouden en twee zilveren medailles gewonnen bij het tandemwielrennen. Op zaterdag 8 oktober komt het duo opnieuw in actie tijdens The Blind Run in Doorn. Ook de blinde Joleen Hakker is van de partij; zij wist in Rio de zesde plek te behalen bij de paratriathlon. Deelnemers aan The Blind Run leggen, gekoppeld aan een loopmaatje, zoveel mogelijk 'blinde' kilometers af over een parcours. Met die kilometers wordt geld ingezameld voor een project waarmee Vereniging Bartiméus Sonneheerdt het onderwijs aan blinde en slechtziende kinderen wil verbeteren.

"Meedoen aan The Blind Run is een uitdaging, het is een bijzondere fysieke ervaring," legt Vincent ter Schure uit. "De deelnemers lopen met z'n tweeën, via een kort lint met elkaar verbonden. De ene loper kan wél zien, de ander is blind, slechtziend of geblinddoekt. De duo's proberen in anderhalf uur zoveel mogelijk kilometers te lopen, waarbij ze zich laten sponsoren voor hun prestatie."

Unieke ervaring
"Ik hoop met mijn deelname aan The Blind Run andere mensen met een visuele handicap te inspireren om ook te gaan sporten," vertelt Joleen Hakker. "Ik wil laten zien wat er mogelijk is. En voor wie wel kan zien is het een unieke ervaring om geblinddoekt hard te lopen. Je gaat je beter inleven in hoe het is om blind of slechtziend te zijn. Je moet goed communiceren met je loopmaatje. Dat kost je energie, maar uiteindelijk levert meedoen aan The Blind Run ook veel energie op, doordat je met zoveel mensen samen loopt en je inzet voor een goed doel."

Opbrengst naar onderwijsproject
Dit jaar wordt de opbrengst van The Blind Run besteed aan een veelbelovend onderwijsproject. Aline Soerdjpal van Vereniging Bartiméus Sonneheerdt: "Op de Bartiméus scholen voor kinderen met een visuele beperking willen we investeren in de ontwikkeling van modern, digitaal onderwijs dat speciaal is afgestemd op deze leerlingen. Het team van Bartiméus Onderwijs wil daarvoor bestaande digitale lesmethodes aanpassen en moderne onderwijsmiddelen zoals digiborden en verrijdbare grote beeldschermen aanschaffen. Kortom, de leerlingen alles bieden wat ze nodig hebben om goed mee te kunnen komen in onze snel veranderende samenleving. Zodat ze niet met 1-0 achterstaan als ze van school komen, maar ook kans maken op een opleiding en werk."

Inschrijven per duo
Vanaf nu kan iedereen zich inschrijven voor The Blind Run. Het maakt daarbij dus niet uit of je wel of niet kunt zien, je moet wél per duo inschrijven. Bij twee 'ziende' lopers krijgt één van de lopers een blinddoek om. Dus ervaar samen met een vriendin, vriend, kennis, sportmaatje, moeder, buurman of dochter hoe het is om blind een hardlooptraject af te leggen. En loop tegelijkertijd geld bij elkaar voor dit belangrijke onderwijsproject voor blinde en slechtziende kinderen.

Meer informatie: www.theblindrun.nl.

Beeldmateriaal
2 foto's bijgeleverd:
Vincent ter Schure en Timo Fransen met gouden medaille Paralympics 2016.
Joleen Hakker met loopmaatje Jeroen van Doorn, The Blind Run editie 2015.

Contactpersonen:

Vereniging Bartiméus Sonneheerdt en The Blind Run