Chinese fabrikant van auto-onderdelen koopt Apeldoornse e-Traction

R&D center blijft in Nederland, tientallen nieuwe banen in komende drie jaar

Apeldoorn, 22 september 2016, Investeringsmaatschappij De Hoge Dennen Capital en een groep kleinere aandeelhouders hebben al hun aandelen in het Apeldoornse e-Traction verkocht aan de Tanhas group. Het Chinese bedrijf heeft daarmee een 100% belang verworven in de technologische marktleider op het terrein van elektrische aandrijflijnen, onder meer toegepast in elektrische stadbussen. De kennis- en applicatieontwikkelingen en technische verkoopondersteuning blijven in Apeldoorn geconcentreerd in een speciaal geoutilleerd Innovatie en R&D center. De Chinese aandeelhouder heeft inmiddels de bouwtekeningen gereed voor een state-of-the-art fabriek in de Chinese provincie Hubei waar vanaf eind 2017 de eerste aandrijflijnen van de band rollen.

e-Traction ontwikkelde vanaf eind jaren negentig een high-end technologieplatform gebaseerd op TheWheel, een unieke gepatenteerde direct-drive-in-wiel motor die 15% efficiënter is dan andere elektrische aandrijfsystemen en ruim 70% efficiënter is in gebruik dan een dieselbus. Daarbij stoot een bus uitgerust met de technologie van TheWheel geen vervuilende stoffen uit en biedt deze bus meer comfort aan passagiers door het ontbreken van motorgeruis en trillingen. Wereldwijd werkt het bedrijf met diverse partners samen, onder meer fabrikanten van bussen zoals het Nederlandse VDL. Het Chinese Tanhas is een verzameling van high tech bedrijven die onder meer complete versnellingsbakken produceert voor commerciële voertuigen en componenten van versnellingsbakken voor personenwagens.

Peter de Neef, ceo van e-Traction, spreekt van een fantastische deal: "Winstgevendheid van het bedrijf is tot heden altijd een uitdaging geweest door aan de ene kant de hoge ontwikkelkosten, aan de andere kant het ontbreken van voldoende afzetmogelijkheden in de voor ons meest toegankelijke Europese markt. Onze aandeelhouder De Hoge Dennen heeft ons de laatste jaren geweldig gesteund door te blijven investeren in onze technologie en operatie, en te geloven in het aantrekken van een strategische aandeelhouder die ons toegang tot de Chinese markt kon bieden. Als je daar niet zit, mis je de wereldmarkt."

In China worden jaarlijks meer dan 450.000 bussen verkocht, een markt die minimaal 10 keer groter is dan Europa en goed voor 80% van de wereldwijde marktvraag. "Tanhas heeft naast toegang tot de Chinese stadsbesturen, de openbaarvervoer bedrijven en bus OEM's die daar opereren, ook de financiële middelen om te blijven investeren in het technologieplatform voor andere toepassingen zoals stadsdistributie, landbouw en voertuigen voor de mijnbouw", aldus De Neef.

Bij het bedrijf uit Apeldoorn, dat in 2019 winstgevend zal zijn, werken 42 mensen. In China komen er honderden mensen in de nieuwe fabriek en bij de Chinese verkooporganisatie te werken. Over enkele jaren verwacht e-Traction een productie en afzet van meer dan 20.000 in-wiel motoren.

Investeringsmaatschappij De Hoge Dennen investeerde de laatste jaren tientallen miljoenen Euro's om het bedrijf klaar te stomen voor een volgende groeifase. Onder de vleugels van een nieuwe eigenaar komt e-Traction, zo stelt De Neef, terecht in een goed huis met een uitstekende visie op de ontwikkelingen van e-mobility en met een bedrijfscultuur die ons Nederlanders past. "Ons Innovatie en R&D Center zal nauw gaan samenwerken met de productiefaciliteiten en de verkooporganisatie in China. Als onderdeel van de verkoop was het voor mij heel belangrijk dat wij de kennis en ervaring konden blijven ontwikkelen in en regisseren vanuit Nederland." Tevens blijft de productie van de in-wiel elektronica in Nederland en wordt deze verder uitgebreid. In Nederland komen er tientallen nieuwe banen bij. "Met alle positieve spin-offs die dat oplevert. Niet alleen voor de BV Nederland en Nederlandse toeleveranciers, maar ook voor al die jonge ingenieurs aan onze Technische Universiteiten die betrokken willen zijn bij relevante toepassingen en ontwikkelingen op het terrein van duurzame mobiliteit." zo besluit De Neef.

Fotobijschrift:
TheWheel is een gepatenteerde technologie van het Apeldoornse bedrijf e-Traction dat elektrische aandrijflijnen maakt voor onder meer stadsbussen. Met de nieuwe Chinese aandeelhouders krijgt het toegang tot de Chinese markt die met jaarlijks meer dan 450.000 bussen goed is voor 80% van het wereldwijde marktpotentieel. R&D en productie van in-wiel electronica blijft in Nederland. In China verrijst een fabriek waar in over enkele jaren meer dan 20.000 in-wiel motoren zullen worden geproduceerd.

[einde bericht]

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Peter de Neef, ceo e-Traction, tel. 055 521 1111 of
Frank Witte, woordvoerder a.i., Creative Venue PR, tel. 020 4525225; 06 53736170

e-Traction

Apeldoorn