Een schat aan kunst in film 'De Held'

Voor 'De Held', de openingsfilm van het 36e Nederlands Film Festival, zijn 15 schilderijen met een gezamenlijke waarde van ruim een miljoen op de filmset gebruikt. De film, die vanavond in Utrecht in première gaat, vertelt over een Joods verzamelaarsechtpaar dat kunst uit de Haagse School verzamelde. Hollandse meesters als Mesdag, Weissenbruch, Roelofs en Israels 'spelen' op deze manier mee in de film.

Sara Silverstein (Monic Hendrickx) keert na de oorlog met haar familie uit Los Angeles in Nederland terug. Als ze haar familiegeschiedenis gaat onderzoeken, waaronder het mysterieuze oorlogsverleden van haar vader, ontdekt ze wie hen bedreigt en vindt ze een manier om haar familie bij elkaar te houden. Sara's ouders bezaten, volgens het verhaal van de film, een grote collectie schilderijen van schilders als Willem Roelofs, Constant Gabriel, B.J. Blommers, Nicolaas van der Waay, H.W. Mesdag en Floris Verster. Topwerk van deze Haagse-Schoolschilders is voor de filmset in bruikleen gegeven door kunsthandel Simonis & Buunk uit Ede. De 15 schilderijen die de muren sieren van de villa van familie Silverstein vertegenwoordigen samen een waarde van ruim een 1.000.000 euro.

'De Held' is een verfilming van de gelijknamige literaire thriller van Jessica Durlacher. Sterren die spelen in de film zijn Monic Hendrickx, Fedja van Huêt, Daan Schuurmans, Kitty Courbois, Hans Croiset, Susan Visser, Thijs Boermans en Suus de Nies. De regie is in handen van Menno Meyjes.

De wereldpremière van de film vindt plaats tijdens de officiële openingsavond van het NFF op 21 september in de Stadsschouwburg Utrecht. De film draait vanaf 29 september in de bioscoop.

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Simonis & Buunk, Teo van den Brink, teo@simonis-buunk.nl of 0318-652888.

Simonis & Buunk Kunsthandel BV