Welke politicus wint dit jaar de Debatprijs?

Wie wint dit jaar de Debatprijs tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen?

Aanstaande donderdag reikt het Nederlands Debat Instituut aan het eind van de Algemene Politieke Beschouwingen op 21 en 22 september de jaarlijkse Debatprijs uit aan de beste debater van de Algemene Politieke Beschouwingen. Een vakkundige jury volgt het debat op de voet en beoordeelt politici op basis van zorgvuldig geselecteerde criteria.

Debatprijs

In 2008 riep het Nederlands Debat Instituut de Debatprijs in het leven. Met de prijs vraagt het instituut aandacht voor het belang van goede debatvaardigheden van politici. Het debat is immers de zuurstof van de democratie. Politici moeten helder en overtuigend kunnen presenteren en argumenteren. Ook moeten ze goed kunnen luisteren en snel reageren op reacties van anderen. Ze moeten in staat zijn om ingewikkelde vraagstukken zo uit te leggen dat de essentie begrijpelijk is voor de gemiddelde Nederlander die zich niet helemaal in het onderwerp heeft verdiept. En ze moeten duidelijk kunnen maken wat de belangrijkste keuzes zijn die gemaakt moeten worden en waar de meningen tussen partijen verschillen.

Het debat over de Algemene Politieke Beschouwingen is het debathoogtepunt van het parlementaire jaar. De fractieleiders van alle partijen gaan met elkaar en met de minister-president in debat over de volle breedte van de keuzes die het komende jaar gemaakt moeten worden. Ieder jaar is er veel media aandacht rondom het debat. Vandaar dat het door het Nederlands Debat Instituut is gekozen als een goed moment om ieder jaar de debatkwaliteiten van vooraanstaande politici te beoordelen. Dit jaar is het debat extra interessant omdat het eigenlijk het eerste verkiezingsdebat is in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van volgend jaar maart.

De jury en hall of fame

De jury van de Debatprijs bestaat uit voorzitter Roderik van Grieken (directeur Nederlands Debat Instituut), Jaap de Jong (hoogleraar Journalistiek en Nieuwe Media Universiteit Leiden) en Donatello Piras (overtuigexpert en debatanalist bij het Nederlands Debat Instituut). De jury beoordeelt de debatterende politici op de kwaliteit van hun spreektermijnen, de scherpte van hun interrupties, de wijze van reageren op interrupties en hun algemene aanwezigheid en stijl tijdens het debat. Twee dagen lang bloggen de juryleden live via Volkskrant.nl, zo maken Roderik en Donatello een retorische analyse van iedere bijdrage.
Tijdens de voorgaande edities werd de prijs gewonnen door Femke Halsema (2008), Alexander Pechtold (2009 en 2014), Mark Rutte (2010, 2011 en 2013) en afgelopen jaar door Geert Wilders. In 2012 werd de prijs niet uitgereikt vanwege de demissionaire status van het kabinet waardoor het karakter van het debat afweek van reguliere Algemene Politieke Beschouwingen.

Het Nederlands Debat Instituut

Het Nederlands Debat Instituut streeft naar de verdere ontwikkeling van de debatcultuur in Nederland waarbij de basis in het onderwijs dient te liggen. Het debatinstituut heeft een jarenlange traditie in het beoordelen van parlementaire debatten. Het instituut publiceert regelmatig over de kwaliteit van het politieke debat in ons land en treedt op voor radio en televisie met analyses. Over deze publicaties kunt u hier meer lezen. Het debatinstituut was o.a. verantwoordelijk voor het concept en de voorbereiding van het RTL/BNR Carré-debat in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in 2010 en 2012.

De juryleden zijn beschikbaar voor een live analyse vanuit Den Haag.

Wilt u meer informatie, de juryleden tijdens de analyse spreken of interviewen, direct na de bekendmaking het persbericht over de winnaar ontvangen en/of de uitreiking live bijwonen? Neem dan contact op met Emma de Jong, Nederlands Debat Instituut via: 06 - 50 44 30 11 | 035 - 625 20 50 | jong@debatinstituut.nl

Nederlands Debat Instituut Holding B.V.

Hilversum